A given spectator: notes on a theater scandal

Authors

  • Luiz Paulo Pimentel Universidade de São Paulo
  • Julio Groppa Aquino Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p147-167

Keywords:

History of Brazilian theater, Theatrical spectator, Pateada, Governmentality.

Abstract

The present paper approaches a theatrical scandal that happened in
Brazil in 1827, aiming at analyzing the link, with focus on the spectator,
between theatrical practices and certain State policies, through pedagogizing strategies. Thus, the appearance of the spectator as hazardous subject is investigated, as well as a series of governing tactics intended to manage this spectator by policing his/her body and educating his/her habits, whose effects would last until today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiz Paulo Pimentel, Universidade de São Paulo
    Mestrando na Faculdade de Educação da USP.
  • Julio Groppa Aquino, Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo
    Professor Titular da Faculdade de Educação da USP

References

ASTRÉA. Rio de Janeiro, n. 252, 28 fev. 1828.

CABRAL, B. Ação cultural e teatro como pedagogia. Sala Preta, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 4-17, jun. 2012.

CARNEIRO, L. M.; GUIMARÃES, J. Editorial – O espectador contemporâneo. Aspas, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 1-6, 2016.

CASTRO, E. Vocabulário de Michel Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

DESGRANGES, F. Teatralidade tátil: alterações no ato do espectador. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 11-19, 2008a.

______. Mediação teatral: anotações sobre o projeto Formação de Público. Urdimento, Florianópolis, n. 10, p. 75-83, dez. 2008b.

______. O efeito estético: finalidade sem fim. Urdimento, Florianópolis, v. 12, n. 17,

______. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012.

O ESPELHO DIAMANTINO. Rio de Janeiro, n. 6, 7 dez. 1827.

FARIA, J. R.; GUINSBURG, J.; LIMA, M. A. (Coord.). Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Perspectiva: Edições Sesc SP, 2009.

FARIA, J. R. (Org.). Ideias teatrais: o século XIX no Brasil. São Paulo: Perspectiva/Fapesp, 2001.

_________. O teatro realista. In: FARIA, J. R. (Dir.). História do Teatro Brasileiro V. I. São Paulo: Perspectiva/Edições Sesc SP, 2012. p. 159-218.

FIGUEIREDO, M. C. C.; GOMES J. dos S. A origem dos cursos jurídicos no Brasil. Âmbito Jurídico, São Paulo, ano XV, n. 105, 2012.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso no Collège de France (1979-1980). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

_________. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France (1983-1984). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

_________. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

______. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

_________. Segurança, território e população: curso dado no Collège de France

(1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

_________. Nietzsche, a Genealogia, a História. In: ______. Ditos e escritos, volume

II: arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de

Janeiro: Forense Universitária, 2008c. p. 260-279.

______. A vida dos homens infames. In: Estratégia, poder-saber. Ditos e escritos IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. p. 203-222.

GIRON, L. A. Minoridade crítica: a ópera e o teatro nos folhetins da Corte: 1826-1861. São Paulo/Rio de Janeiro: Edusp/Ediouro, 2004.

Published

2017-07-17

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Pimentel, L. P., & Aquino, J. G. (2017). A given spectator: notes on a theater scandal. Sala Preta, 17(1), 156-176. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p147-167