This I is me: The audience on the stage through technology tools
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p56-67Keywords:
Contemporary theatre, Audience, Rimini Protokoll, Roger Bernat, Technology.Abstract
The contributions of new technologies in the contemporary scene invite us to rethink the stage presence, as real as mediated, in the viewpoint of perception and appropriation by the public. This article focuses on the performances that involve public participation through technological tools without having the actors on stage, especially Situation Rooms, by the Rimini Protokoll collective, and Pendente de Voto, by Roger Bernat. It reflects on the question of the specificity of these emerging theatrical writings, which, on the one hand, brings the director himself back to the heart of the creative work, and, on the other, makes the audience active subject in the construction of the script.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Qu’est-ce qu’un dispositif ? Paris: Payot et Rivages, 2007.
BOURRIAUD, N. Estética relacional. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CAUQUELIN, A. Fréquenter les incorporels – contribution à une théorie de l’art contemporain. Paris: Presses Universitaires de France, 2006.
DAWKINS, R. O gene egoísta. Tradução do inglês Geraldo Florsheim. Belo Horizonte: Itatiaia, 1978.
______. The extended phenotype. Oxford: Oxford University Press, 1992.
DUBATTI, J. Introducción a los estudios teatrales. Mexico: Libros de Godot, 2011.
FARGE, A. O sabor do arquivo. Tradução do francês Fátima Murad. São Paulo: Edusp, 2009.
FÉRAL, J. Théorie et pratique du théâtre – au-delà des limites. Montpellier: L’Entretemps, 2011.
FRATINI, R. Programa do espetáculo. BERNAT, R. (Dir.) Pendente de Voto, 2012
KAPELUSZ, A. Quitter la communauté? L’écoute au casque dans le dispositifs théâtraux contemporains. Théâtre/Public. Gennevilliers/Montreuil, Éditions Théâtrales, n. 208, abr.-jun. 2013, p. 124-128.
Laurent, J. A Note on the Origin of “Memes” / “Mnemes”. Journal of Memetics, v. 3, pp. 14-19, 1999. Disponível em <http://cfpm.org/jom-emit/1999/vol3/index.html>. Acesso em: 12 jan. 2015.
Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução do francês Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.