The child’s presence and the place of the spectator in scenic practices with children: the scope of the crisis of representation in cuban childhoods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p273-299

Keywords:

Crisis of representation, Child presence, Child spectator, Play, Theatricality, Performativity.

Abstract

Studies about children’s presence on the scene and about the place of the child spectator in the Cuban context have been facing great challenges from the impacts of the so-called representation crisis. This is a phenomenon that has shown the tension present in the model of representation of the First Modernity that established the equivalences between the representative and the represented and that brought to children’s cultures a radical change of the symbolic, situating the Cuban children in a place inbetween. Thus, this article discusses the phenomena that in Cuba have been affecting the configuration of infantile presence and of the spectator’ place in children’s scenic practices, from the play, performativity and theatricality, as well as exposes the reasons of the power of representation in the theater between children and adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luvel Garcia Leyva, Universidade de São Paulo
    Doutorando do PPG em Artes Cênicas da ECA-USP.

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo?: e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

______. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

BHABHA, H. K. El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial, 2002.

BECK, U. La sociedad del riesgo global. Madri: Siglo XXI, 2002.

DA SILVA, M. A presença da criança nos espetáculos da Socìetas Raffaello Sanzio. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 132-148, dez. 2014.

DERRIDA, J. Envío. Discurso inaugural del XVIII congreso de la Sociedad francesa de filosofía sobre el tema la representación. In: ______. La desconstrucción en las fronteras de la filosofía. Trad. Patricio Peñalver. Madrid: Paidós, 1996. Disponível em: <http://www.egs.edu/faculty/jacques-derrida/articles/envio/#> Acesso em: 27 abr. 2015.

______. El teatro de la crueldad y la clausura de la representación. In: ______. La escritura y la diferencia. Trad. Patricia Peñalver. Barcelona: Anthropos, 1989. p. 318-343.

DIEGUEZ, I. Escenarios liminales: teatralidades, performances, políticas. Ciudad de México: Toma, 2014.

______ . Cenários expandidos. (Re)presentações, teatralidades e performatividades. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 15, p. 135-148, out. 2010.

FÉRAL, J. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

______. Performance e performatividade: o que são os estudos performáticos? In: MOSTAÇO, E. et al. (org.). Sobre performatividade. Santa Catarina: UESC, 2009. p. 49-86.

______. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 197-210, nov. 2008. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57370>. Acesso em: 8 maio 2015.

FISCHER-LITCHE, E. Estética de lo performativo. Madri: Abada, 2011.

GARCÍA, L. Del niño actor al niño performer: concepciones pedagógicas en la historia del teatro con niños. La Habana: Caminos, 2009.

______. Em busca de uma semântica do teatro infantil: algumas reflexões à luz da contemporaneidade. Aspas, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 27-38, fev. 2014. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/86291>. Acesso em: 29 nov. 2016.

______. Apontamentos sobre a semântica do teatro infantil no contexto teatral cubano. In: Teatro: criação e construção de conhecimento, [s.l.], v. 4, n. 5, jul. 2016. Disponível em: <https://sistemas2.uft.edu.br:8004/index.php/teatro3c/article/view/2374>. Acesso em: 30 nov. 2016.

______. De la representación infantil al ludus performance. Blog Teatrin Viajero, Centro Molinos de Venezuela, Caracas, 2006. Disponível em: <http://teatrinviajero.blogia.com/2006/060101--strong-de-la-representacion-infantil-al-em-ludus-em-performance-strong-.php>. Acesso em: 18 ago. 2014.

GRÜNER, E. De las representaciones, los espacios y las identidades en conflicto. In: LOBETO, C. (Org.). Prácticas socioestéticas y representaciones en la Argentina de la crisis. Buenos Aires: Gesac, 2004. p. 7-18.

LARROSA, J. Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l’esport Blanquerna, Catalunha, n. 19, p. 87-112, 2006. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2015.

______. Dar a palavra: notas para uma dialógica da transmissão. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Trad. Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 281-295.

LOTMAN, I. La semiosfera III: semiótica de las artes y de la cultura. Trad. Desiderio Navarro. Madri: Frónesis; Cátedra Universitat de València, 2000. p. 57-85.

MUGUERCIA, M. El cuerpo cubano: teatro, performance y política en Cuba, 1992-2005. Buenos Aires: Celcit, 2007.

NAVARRO, D. Introducción al Ciclo La política cultural del período revolucionario: memoria y reflexión. Revista Criterios, Havana, 2007. Disponível em: <http://www.criterios.es/pdf/navarrointrociclo.pdf>. Acesso em: 21 jul. 2014.

PUPO, M. L. de S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.

______. Para desembaraçar os fios. Educação e realidade, Dossiê Arte, Criação e Aprendizagem, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 217- 228, jul./dez. 2005.

____. O lúdico e a construção do sentido. Sala Preta, São Paulo, v. 1, p. 181-187, set. 2001. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57023>. Acesso em: 3 mai. 2015.

RYNGAERT, J-P. Jogar, representar. Práticas dramáticas e formação. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

Published

2017-07-17

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Leyva, L. G. (2017). The child’s presence and the place of the spectator in scenic practices with children: the scope of the crisis of representation in cuban childhoods. Sala Preta, 17(1), 282-308. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p273-299