Performing the other: reenactment as a device of immersive experiences
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p39-55Keywords:
Audience, Reenactment, Documentary theatre, Participation, Scenic device.Abstract
This article investigates artistic and politic potentialities of contemporary
creations built in the form of documentary reenactments. The term comprises performances that invite audience to redo actions of people previously documented, from specific poetic and technological devices.
In order to develop this analysis, I start from my own experience as a researcher-participant in works created by the Catalan director Roger
Bernat and by the Swiss-German collective Rimini Protokoll. From the
dialogue with the concept of scenic device, I explore the hypothesis that
the immersive experience of “performing the other” collaborates to problematize and temporarily expand the public perception about the documentary contexts addressed.
Downloads
References
BERNAT, R. Numax-Fagor-Plus (show) (2013). Site de Roger Bernat. Disponível em: http://rogerbernat.info/en-gira/numax-fagor-plus/ Acesso em: 2 nov. 2016.
BOAL, A. Jogos para atores e não atores. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
BOURRIAUD, N. Estética relacional. São Paulo: Martins, 2009.
BRECHT, B. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
CORNAGO, O. Ensayos de teoría escénica: sobre teatralidad, público y democracia. Madrid: Abada, 2015.
DELEUZE, G. ¿Que és un dispositivo?. In: ______. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161.
FÉRAL, J. Le réel à l’épreuve du théâtre. In: ______. Théorie et pratique du théâtre. Au-delà des limites. Paris: L’Entretemps, 2011. p. 139-160.
FÉRAL, J; PERROT, E. De la présence aux effets de présence. Écarts et enjeux in FÉRAL, J. (Org.). Pratiques performatives. Montreal: Body Remix; Rennes: Presses de l’Université du Québec; Presses universitaires de Rennes, 2012. p. 11-26.
GOFFMAN. E. A representação eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.
GUIMARÃES, J. Cotidiano e imersão no teatro de Roger Bernat: a linguagem cênica reinventada. ARJ - Art Research Journal, s.l., v. 3, n. 1, p. 182-193, maio 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8289>. Acesso em: 3 jun. 2017.
HEINICH, N. Práticas da arte contemporânea: uma abordagem pragmática a um novo paradigma artístico. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 351-372, out. 2014.
LEHMANN, H.-T. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
KEMPF, L.; MOGUILEVSKAIA, T. (Org.). Le théâtre neo-documentaire: résurgence ou réinvention?. Nancy: Presses Universitaires de Lorraine, 2013.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.
SÁNCHEZ, J. A. Dispositivos poéticos III. Parataxis 2.0, 2016. Disponível em: <https://parataxis20.wordpress.com/>. Acesso em: 4 nov. 2016.
_________. Teatralidad y disidencia. In: SÁNCHEZ, José A.; BELVIS, Esther (Orgs.). No hay más poesía que la acción: teatralidades expandidas y repertorios disidentes. México: Paso de Gato, 2015.
SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. Nova York: Routledge, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.