Blessed or damn be the public: Initial considerations on the reception of the play A maldita raça humana, by Companhia Teatro de Breque (Curitiba / PR)

Authors

  • Roberta Ninin Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p208-221

Keywords:

Reception, Public, Contemporary theater.

Abstract

A group formed by theater students and teachers from the State University of Paraná (UNESPAR) and another formed by teachers and students from the Youth and Adult Education (EJA) of the municipal school network attend, purposely, the same spectacle, on the same day: A maldita raça humana [The damn human race], by Companhia Teatro de Breque, at the Novelas Curitibanas theater, in Curitiba/PR, Brazil. Is there a more or a less specialized audience for the contemporary theater reception? Who is this public? What’s the show? Reflections on the notion of spectator and audience are addressed in this article, in dialogue with researchers Leonel Martins Carneiro, Mervant-Roux and Óscar Cornago.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Roberta Ninin, Universidade de São Paulo (USP)
    Doutoranda do PPG em Artes Cênicas da ECA-USP.

References

CARNEIRO, L. M. A experiência do espectador contemporâneo: memória, invenção e narrativa. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

CORNAGO, O. Aos nossos inimigos. Reflexões sobre o público. Aspas, São Paulo, v. 6, n. 1, 2016. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/115261/114557>. Acesso em: 6 dez. 2016.

DORT, B. Théâtres: essais. Paris: Éditions du Seuil, 1986.

LEHMANN, H.-T. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Maif, 2007.

______. Notas sobre o reconhecimento – reflexões sobre o espectador no teatro pré e pós-dramático. Tradução de Matheus Cosmo, Paula Bellaguarda e Sofia Vilasboas. [Não publicado.]

MERVANT-ROUX, M.-M. O grande ressonador: o que a antropologia histórica e uma abordagem etnográfica da sala de teatro podem nos dizer sobre o público. Aspas, São Paulo, v. 3, n. 1, 2013. Disponível em: <http://revistas.usp.br/aspas/article/view/68382>. Acesso em: 6 dez. 2016.

PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Published

2017-07-17

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Ninin, R. (2017). Blessed or damn be the public: Initial considerations on the reception of the play A maldita raça humana, by Companhia Teatro de Breque (Curitiba / PR). Sala Preta, 17(1), 217-230. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p208-221