Dramaturgy: movements of the eye – critical thinking in the process of artistic creation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p114-130Keywords:
Dramaturg, Contemporary theater, Public sphere, Collaborative creative process, Critical art.Abstract
This text intends to focus on the critical dimension of the practice of the “dramaturg” as participant of a creation process in a scenic work. It is understood that the critical dimension of the “dramaturg”’s activity presupposes different movements of the attention of the gaze that intends to sharpen the perception in search of a consistency of the artistic research. As an initial delineation, such hypothetical movements will be exposed from the concept of dialectics between formative form and formed form, elaborated by the Italian philosopher Luigi Pareyson, as well as from the perspective of Max Horkheimer on the foundations of the Critical Theory of Society, and from the point of view of the “dramaturg” as a spectator, able to cast an autonomous aesthetic-critical look.
Downloads
References
ABDO, S. Sobre o problema da autonomia da arte e suas implicações hermenêuticas e ontológicas. Kriterion, Belo Horizonte, v. 46, n. 112, p. 357-366, dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-512X2005000200018&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2017.
ADORNO, T. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2008.
BLEEKER, M. Thinking no-one’s thought. In: HANSEN, P.; CALLISSON, D. (Eds.). Dance dramaturgy: modes of agency, awareness and engagement. London; New York: Palgrave Macmillan, 2015.
DUFRENNE, M. The phenomenology of aesthetic experience. Evanston: Northwestern University Press, 1973.
FOSTER, H. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
HORKHEIMER, M. Teoria tradicional e teoria crítica. Coleção Os Pensadores. Textos escolhidos. v. XLVIII. São Paulo: Abril Cultural, 1975.
KAYE, N. Site-Specific art: performance, place and documentarion. London: Routledge, 2006.
KWON, M. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro. EBA-UFRJ,, ano XV, n. 17, p. 166-187, dez. 2008. Disponível em: <https://vmutante.files.wordpress.com/2014/08/7-kwon-miwon-um-lugar-apc3b3s-o-outro-em-portugues-artigo-imprimir.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2017.
NOBRE, M. A teoria crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
PAREYSON, L. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
RANCIÈRE, J. Será que a arte resiste a alguma coisa? In: LINS, D. (Org.). Nietszche/Deleuze: arte, resistência. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: FCET, 2007.
SAADI, F. Dramaturgia / dramaturgista. In: NORA, S. (Org.). Temas para a dança brasileira. São Paulo: SESC-SP, 2010. p. 101-127.
SAFATLE, V. P. O novo tonalismo e o esgotamento da forma crítica como valor estético. In: SAFATLE, V.; DUARTE, R. (Orgs.). Ensaios sobre música e filosofia. São Paulo: Humanitas, 2007. p. 56-89.
TERRA, R.; REPA, L. Teoria crítica: introdução. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 62, p. 245-248, ago. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792011000200001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.