The construction of the contemporary theatrical spectator

Authors

  • Leonel Martins Carneiro Universidade Federal do Acre (UFAC).

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p11-38

Keywords:

Contemporary, Experience, Spectator, Theatricality

Abstract

This paper aims to discuss, historically, the theoretical construction of the contemporary theatrical spectator’s figure. We approach this subject from a review of the spectator’s place in important writings from the fields of theater, philosophy, psychology, anthropology, among others, who contributed in the last century to help us to understand the theater spectator’s experience. In face of this theoretical frame, we propose that is necessary to approach the theory of the real event, producing a reflection that is anchored in contemporary real people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leonel Martins Carneiro, Universidade Federal do Acre (UFAC).

    Professor adjunto do curso de Artes Cênicas/Teatro da Universidade Federal do Acre.

References

ALMADA, I. Boal: embaixador do teatro brasileiro. Monografia não publicada apresentada como resultado do concurso PROAC n. 28. Pesquisa em Artes Cênicas, 2012. Disponível em: <https://institutoaugustoboal.files.wordpress.com/2012/11/almada_monografia_boal.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2015.

ARANTES, Urias Corrêa. Artaud: teatro e cultura. Campinas: Editora Unicamp, 1988.

ARISTÓTELES. Metafísica, Ética à Nicômaco, Poética. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

ARTAUD, Antonin. Oeuvres complètes, v. IV. Paris: Gallimard, 1984.

______. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BABLET, Denis. Le lieu, la scénographie et le spectateur. Théâtre/Public (Le rôle du spectateur), n. 55, Gennevilliers, janvier-février, 1984.

BARBA, Eugenio. O espaço interno. Sala Preta, Brasil, v. 8, p. 9-10, nov. 2008. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57345/60327>. Acesso em: 16 dez. 2015.

BARTHES, Roland. Oeuvres completes. Paris: Seuil, 2002.

BLAU, Herbert. The audience. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1990.

BOAL, Augusto. A estética do oprimido: reflexões errantes sobre o pensamento do ponto de vista estético e não científico. Rio de Janeiro: Funarte/Garamond, 2009.

______. Técnicas latino-americanas de teatro popular. São Paulo: Hucitec, 1988.

______. Teatro do Oprimido. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

BOUKO, Catherine. Théâtre et Réception: le spectateur postdramatique. Bruxelas: Peter Lang, 2010.

BRECHT, Bertolt. Teatro dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BROOK, Peter. O teatro e seu espaço. Petrópolis: Vozes, 1970.

CABANNE, Pierre. Conversaciones con Marcel Duchamp. Barcelona: Anagrama, 1967.

CARNEIRO, Leonel Martins. A experiência do espectador contemporâneo: memória, invenção e narrativa. Tese (doutorado em teoria e prática do teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

______. A atenção nas teorias do teatro do século XX: de Stanislávski à Lehmann. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2015.

DELDIME, Roger; PIGEON, Jeanne. La mémoire du Jeune Spectateur. Bruxelas: De Boeck, 1988.

DESGRANGES, Flávio. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

______. The later works, 1925-1953, vol. 10, 1934: Art as Experience. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2008a.

______. The later works, 1925-1953, vol. 1, 1925: Experience and Nature. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2008b.

DOAT, Jan. Entrée du public: la psychologie collective et le théâtre. Paris: Éditions de Flore, 1947.

DORT, Bernard. O teatro e sua realidade. São Paulo: Perspectiva, 1977.

______. Théâtre public (1953-1966). Paris: Seuil, 1967.

______. Théâtres: essais. Paris: Seuil, 1986.

______. La représentation émancipée. Arles: Actes Sud, 1988.

DUVIGNAUD, Jean. Sociologie du théâtre: essai sur les ombres collectives. Paris: Presses Universitaires de France, 1965.

EVRÉINOFF, Nicolas. Le théâtre dans la vie. Paris: Librarie Stock, 1930.

FÉRAL, Josette. O real na arte: a estética do choque In: RAMOS, L. F. (Org.). Arte e ciência: abismo de rosas. Porto Alegre: Abrace, 2012.

______. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 197-210, 2008.

FERNANDES, Sílvia Telesi. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

______; GUINBUSRG, J. (Org.). O pós-dramático: um conceito operativo?. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FISCHER-LICHTE, Erika. The transformative power of performance. Londres: Routledge, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FRESHWATER, Helen. Theatre & audience. Nova York: Palgrave Macmillan, 2009.

GOETSCHEL, Pascale; YON, Jean-Claude (Org.). Au théâtre!: la sortie au spectacle, XIXe-XXIe siècles. Paris: Publications de la Sorbonne, 2014.

GOFFMAN, Erving. Os quadros da experiência social. Petrópolis: Vozes, 2011.

GONON, Anne. In vivo: les figures du spectateur des arts de la rue. Montpellier: L’Entretemps, 2011.

GORDON, Eric. The urban spectator: American concept cities from Kodak to Google. Hanover: Dartmouth College Press /University Press of New England, 2010.

GOURDON, Anne-Marie. Théâtre, public, perception. Paris: CNRS, 1982.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006

HOLZER, W. O lugar na Geografia Humanista. Revista Território, Rio de Janeiro, ano IV, n. 7, p. 67-78, 1999. Disponível em: <http://www.revistaterritorio.com.br/pdf/07_6_holzer.pdf>. Acesso em: 3 mar. 2017.

HUNKELER, Thomas, et al. Place au public: les spectateur du théâtre contemporain. Genève: Metis Presses, 2008.

JAUSS, Hans Robert. Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1978.

KAPROW, Allan. Assemblage, environments and happenings. New York: Abrams, 1966.

KNOWLES, Ric. How theatre means. Nova York: Palgrave Macmillan, 2014.

KONIGSON, Elie. Diviser pour jouer. Les Cahiers de la Comédie-Française, edição especial Le Spectateur, v. 11, p. 42-49, 1994.

LOUVAT-MOLOZAY, Bénédicte; SALAÜN, F. Le spectateur de théâtre à l'âge classique: XVIIe et XVIIIe siècles. Montpellier: l’Entretemps, 2008.

MACHON, Josephine. Immersive theatres: intimacy and immediacy in contemporary performance. Nova York: Palgrave Macmillan, 2013.

MERVANT-ROUX, Marie-Madeleine. Le créateur obscur. Les Cahiers de la Comédie-Française, edição especial Le Spectateur, v. 11, p. 55-69, 1994.

______. L’assise du théâtre: pour une étude du spectateur. Paris: CRNS, 1998.

______. Figurations du spectateur: une réflexion par l’image sur le théâtre et sur sa théorie. Paris: Harmattan, 2006.

______. Os dois teatros. Sala Preta, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 125-140, jun. 2012. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57552/60597>. Acesso em: 13 jan. 2013.

______. O grande ressonador: o que a antropologia histórica e uma abordagem etnográfica da sala de teatro podem nos dizer sobre o público. Revista aSPAs, v. 3, n. 1, p. 3-22, 2013. Disponível em: <http://revistas.usp.br/aspas/article/view/68382>. Acesso em: 12 abr. 2014.

MEYERHOLD, Vsevolod. Do teatro. São Paulo: Iluminuras, 2012.

MÜNSTERBERG, Hugo. The film: a psychological study. New York: Dover Publications, 2004.

NAUGRETTE, Florence. Le plaisir du spectateur de théâtre. Rosny-sous-Bois: Bréal, 2002.

NEVEUX, Olivier. Politiques du spectateur: les enjeux du théâtre politique aujourd’hui. Paris: La Découverte, 2013.

PAVIS, Patrice. L’Analyse des spectacles. Paris: Armand Colin, 2012.

PISCATOR, Erwin. Teatro político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

RUBY, Christian. La figure du spectateur: éléments d’histoire culturelle européenne. Paris: A. Colin, 2012.

SAUER, Carl Ortwin. The morphology of landscape. In: LEIGHLY, J. (Org.). Land and life: a selection from the writings of Carl Ortwin Sauer. Berkeley: University of California Press, 1969. p. 315-350.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2010.

STANISLAVSKY, Constantin. A preparação do ator. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.

______. El trabajo del actor sobre si mismo: en el proceso creador de la vivencia. Tradução e notas Jorge Saura (a partir da versão russa). Barcelona: Alba Editorial, 2010.

STERNE, Jonathan. The audible past: cultural origins of sound reproduction. Durham/London: Duke University Press, 2003.

UBERSFELD, Anne. Lire le théâtre 2: L’École du spectateur. Paris: Belin, 1996.

VICTOROFF, David. Le paradoxe du spectateur. Théâtre populaire, n. 12, p. 77-82, mar.-abr., 1955.

______. L’applaudissement, une conduite sociale. Paris: Presses Universitaires de France, 1957.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WEHLE, Philippa. Le théâtre populaire selon Jean Vilar. Avignon: Actes Sud, 1981.

WHITE, Gareth. Audience participation in theatre: aesthetics of the invitation. New York: Palgrave Macmillan, 2013.

Published

2017-07-17

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Carneiro, L. M. (2017). The construction of the contemporary theatrical spectator. Sala Preta, 17(1), 20-47. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p11-38