The video in Marina Abramovic’s work and the attempt to escape the means of communication: presence versus ascetic practice
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v18i1p328-339Keywords:
Marina Abramovic, presence, ascetic, video, performanceAbstract
This article analyzes the quality of presence on the stage of the performance artist Marina Abramovic through her body preparation based on what she calls “ascetic practices”. The quality of presence and the concepts that compose these practices are reviewed in the use of video in her creations. Video, performance or videoperformance? At the same time as ascetic practices determine a way of life that escapes current communication media, video retains these properties returning to the practices of mediatization of artistic aesthetics. Among our main objectives is the analysis of Marina’s works, filmed and available on the internet, as well as the analysis of the retrospective exhibition presented at MoMA about the artist in 2010. We accessed digital platforms and journals as methodology, starting from basic concepts, their contextualization and complexity related to the reference works.Downloads
References
DANTO, Arthur C. Sitting with Marina. Journal New York Times Session The Stone: Opinionator, Estados-Unidos, Maio 2010. Disponível em: https://opinionator.blogs.nytimes.com/2010/05/23/sitting-with-marina/?_r=0 Acesso 01 de abril de 2017.
DAWSEY, John C. Victor Turner e antropologia da experiência. Cadernos de Campo da Universidade de São Paulo, v. 13, n. 13, São Paulo, Brasil, 2005.
QUEIROZ, Sheyna. A poética da vida em poluição: Diálogos interdisciplinares de arte, dança & sustentabilidade. CRAM Ediciones. Michoacán-MX, 2015.
QUILICI, Cassiano Sydow; FISCHER, Kysy Amarante. Artes performativas e a questão da ascese: o “método Marina Abramovic”. Revue Urdimento, v.2, n.25, p.23–33, dezembro 2015.
SOUZA, Rodrigo Augusto de. A Filosofia de John Dewey e a epistemologia pragmatista. Revista Redescrições – Revista online do GT de Pragmatismo e Filosofia Norte-americana Rio de Janeiro, Brasil. Ano 2, n. 1, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.