How to find the history of a theater-show: a research made in archives about Carlos Alberto Soffredini’s work

Authors

  • Maria Emilia Tortorella Universidade Estadual de Campinas
  • Larissa de Oliveira Neves Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i2p249-262

Keywords:

Archive research methodology, Brazilian theater, Carlos Alberto Soffredini

Abstract

This study presents an archive research methodological proposal to analyse Carlos Alberto Soffredini’s theater and plays. Following a presentation about the importance of seeking primary research sources for the (re)cognition of the different moments of Brazilian theater, this article describes the materials survey on the plays written by Soffredini as well as his life and work in general. The aim consists in explaining the paths of this archive research to provide an methodology example for other possible researchers. This is a line of work that some members of the research group Letra e Ato (Letter and Act) from Unicamp have been following.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, L. A. Processo colaborativo: relato e reflexões sobre uma experiência de criação. Cadernos da ELT, Santo André, n. 2, jun. 2004. Disponível em: <https://goo.gl/ewtD6a>. Acesso em: 17 set. 2017.

BRITO, R. S. O grupo de teatro Mambembe e o Circo Teatro. Sala Preta, São Paulo, v. 6, p. 79-85, nov. 2006. Disponível em: <https://goo.gl/ydqjDA>. Acesso em: 26 out. 2017.

______. Teatro de rua: princípios, elementos e procedimentos. 2004. 226 f. Tese (Livre Docência em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

FARIA, J. R. José de Alencar e o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1987.

______. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Perspectiva, 1993.

FERNANDES, S. Grupos teatrais: anos 70. Campinas: Editora da Unicamp, 2000.

NEVES, L. O. O teatro: Artur Azevedo e as crônicas da Capital Federal (1894-1908). 2002. 742 f. Dissertação (Mestrado em Teoria e História Literária) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

______. As comédias de Artur Azevedo: em busca da história. 2006. 458 f. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

NEVES, L. O.; LEVIN, O. M. O theatro: crônicas de Arthur Azevedo (1894-1908). Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

PINTO, M. E. T. N. O popular no moderno teatro brasileiro: das projeções de Alcântara Machado às realizações de Carlos Alberto Soffredini. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

PRADO, D. A. João Caetano. São Paulo: Perspectiva, 1972.

______. O drama romântico brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 1996.

SOFFREDINI, C. A. De um trabalhador sobre seu trabalho. Revista Teatro, São Paulo, ano I, n. 0, jun./jul. 1980.

______. Soffredini: obras principais. São Paulo: Giostri, 2017.

SOFFREDINI, R. Carlos Alberto Soffredini: serragem nas veias. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

UM NOVO mecenas para o teatro: o comércio. O Estado de São Paulo, São Paulo, 23 ago. 1976. Jornal da Tarde, p. 25.

Published

2017-12-26

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Tortorella, M. E., & Neves, L. de O. (2017). How to find the history of a theater-show: a research made in archives about Carlos Alberto Soffredini’s work. Sala Preta, 17(2), 249-262. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i2p249-262