Expanded theatre in Brazilian context

Authors

  • Sílvia Fernandes Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v18i1p6-34

Keywords:

Social turn of art, aesthetics and politics, Lia Rodrigues

Abstract

The text deals with the resumption of activism in contextual (Paul Ardenne) and relational art (Nicolas Bourriaud) that is reflected in the approach between the performing arts and politics. Claire Bishop considers the movement a “social turn” of art, which she locates at the end of the 20th century and detects in the social posture, characteristic of the creators, and in the rejection of aesthetics and formalization, replaced by interventions decidedly linked to work in communities and acting in fronts close to social work. In an attempt to rehabilitate the idea of aesthetics in connection with politics, Bishop uses the philosopher Jacques Rancière and his conceptions of “distribution of the sensible” and “aesthetic regime of art”. Based on these assumptions, the work of the artist Lia Rodrigues and her relationship with the community of Maré (Rio de Janeiro, Brazil) is analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sílvia Fernandes, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

    Professora titular do PPG em Artes Cênicas da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP)

References

ARDENNE, Paul. Un art contextuel. Paris: Flammarion, 2004.

BERNARDET, Jean-Claude. “O processo como obra”. Folha de S. Paulo – Caderno Mais, 13 de julho de 2003.

BIEDERMAN, Iara. “A dança política de Lia Rodrigues”. Folha de S. Paulo – Ilustríssima, 12/03/2017.

BIET, Christian e TRIAU, Christophe. Qu’est-ce que le théâtre? Paris: Gallimard, 2006, p. 838-839.

BISHOP, Claire. Artificial hells. Participatory art and the politics of spectatorship. London/ New York: Verso, 2012.

BISHOP, Claire. Living as form. Socially engaged art from 1991-2011. Cambridge/London: MIT Press, 2012.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. trad. Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOURRIAUD, Nicolas. Radicante. Trad. Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

CARTER, Paul. The lie of the land. Boston: Faber&Faber, 1996.

CASTRO, Eduardo Viveiros. “O recado da mata”. In KOPENAWA, Davi Kopenawa e ALBERT, Bruce. A queda do céu. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

CORNAGO, Oscar. “[Ser uno/ser muchos]. Comunidades sin nombre”. In Ensayos de teoria escénica. Sobre teatralidad, público y democracia. Madrid: Abada Editores, 2015, p. 207.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto,1997.

DELEUZE, Gilles.“Um manifesto de menos”, in DELEUZE, Gilles. Sobre o teatro. trad.Fátima Saadi, Ovídio de Abreu, Roberto Machado, Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

DERRIDA, Jacques. Força da lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DIÉGUEZ, Ileana. “Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido”, Sala Preta v.14, n. 2, p. 125-129, 2014.

EIERMANN, André. “El teatro postspectacular”. Telefondo. Revista de Teoria y critica teatral, n. 16, dezembro 2012, p. 1-24.

FABBRINI, Ricardo. “A poética de risco do teatro da Vertigem”. In FERNANDES, Sílvia(org.). Teatro da Vertigem: 25 anos. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018. (no prelo)

FREY, Tales. “Vivência conjunta para sensações dessemelhantes.” eRevista Performatus, Inhumas, ano 6, n.19, jan.2018.

FRIED, Michael. Absorption and theatricality. Painting and beholder in the age of Diderot. Chicago e Londres: The University of Chicago Press,1980.

FRIED, Michael. Art and Objectwood, Chicago e Londres: The University of Chicago Press, 1998.

FRIED, Michael. Contre la théâtralité. Du minimalisme à la photographie contemporaine, Paris: Gallimard, 2007.

FROTA, Gonçalo. “O ritual de Lia Rodrigues para manter o céu lá em cima”. O Público, 13 dezembro 2017.

GALHÓS, Claudia. “Segurar o céu”. Expresso, 8 de dezembro de 2017.

GIRAUD, Véronique. “Lia Rodrigues, Pour que le ciel ne tombe pas”. Naja 21. Le journal des créations du 21e., 2 de julho de 2016.

JACOMINO, Dalen. “Para que o céu não caia em nossas cabeças”, 5 de setembro de 2017 https://www.swissinfo.ch/por/para-que-o-c%C3%A9u-n%C3%A3o-caia-em-nossas-cabe%C3%A7as/43478146

JACQUES, Paola Berenstein. Apologia da deriva. Escritos situacionistas sobre a cidade. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

KATZ, Helena. “Para que o céu não caia guarda a fórmula da dança”. O Estado de S. Paulo, 28 de março de 2017.

KOPENAWA, Davi Kopenawa e ALBERT, Bruce. A queda do céu. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

LEPECKI, André. “Coreopolítica e coreopolícia”. Ilha, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan/jun 2012.

LEPECKI, André. “From partaking to initiating: leadingfollowing as dance’s (a-personal) political singularity”, in SIEGMUND, Gerald e HÖLSCHER, Stefan. Dance, politics & co-immunity. Zurich/Berlim: Diaphanes, 2013.

LIMA, Dani. Corpo, política e discurso na dança de Lia Rodrigues. Rio de Janeiro: UniverCidade Editora, 2007.

NÉSPOLI, Beth. “Para escutar o som da floresta”. Teatro Jornal, 22 de março de 2017.

PAVLOVA, Adriana. “Passos da Maré para o mundo. Intercâmbios e parcerias marcam o dia a dia da Escola Livre de Dança da Maré” http://redesdamare.org.br/blog/arte-e-cultura/passos-da-mare-para-o-mundo.

PAVLOVA, Adriana.“Encarnado: uma leitura coreopolítica do projeto de Lia Rodrigues na Favela da Maré”. Dança, Salvador, v. 4, n. 2 p. 65-75, jul./dez. 2015.

RANCIÈRE, Jacques. “Le tournant éthique de l’esthétique et de la politique”. in Malaise dans l’esthétique. Paris: Galilée, 2004, p. 145-173.

RANCIÈRE, Jacques. “Paradoxos da arte política”. in O espectador emancipado. trad. Ivone C.Benedetti, São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RENAN JR. “Voar e saber cair”. MITsp.org., 18 de março de 2017.

SIEGMUND, Gerald. “Partager l’absence”. in Être ensemble. Figures de la communauté em danse depuis le XX siècle, Paris: Centre National de la danse, 2003.

SILVA, Eliana Sousa. Testemunhos da Maré. Rio de Janeiro: Aeroplano/Faperj, 2012.

SOTER, Sílvia. “Um pé dentro e um pé fora: passos de uma dramaturg”. In NORA, Sigrid (org.), Temas para a dança brasileira, São Paulo: Edições SESC, 2010, p. 147.

TRIAU, Christophe.“L’illusion ludique”. Théâtre Public n.194, 2009, p.33 – 38.

Published

2018-06-30

Issue

Section

BRAZIL

How to Cite

Fernandes, S. (2018). Expanded theatre in Brazilian context. Sala Preta, 18(1), 6-34. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v18i1p6-34