Danger zone
sound-visual spectrographies on two Beckett’s television plays
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p163-178Keywords:
Samuel Beckett, Dramaturgy, Staging, Television plays, Contemporary theaterAbstract
This essay ponders how part of the Beckettian dramaturgy can be read like a spectropoetic, that is, conceived as way of working the spectral element in its compositions via specific sound and imagetic procedures. Guided by sound fragmentation, polyphony, as well as vocal and imagetic duplication, Beckett’s television plays would have had as a common feature the emphasis on the sound dimension and on the acoustic universe of the operations characteristic of sound media, which would result in the creation of zones of tension between temporality and spatiality, the sound material used for constructing words and images. This spectropoetics would then be configured as vocal experimentation and listening exercises marked by gapped traces, reduplications, resonance and mirroring that would characterize the indetermination of absence-presence as a privileged formal procedure of this dramaturgy.
Downloads
References
BECKETT, S. Murphy. Paris: Les Éditions de Minuit, 1965.
BECKETT, S. Dis Joe. In: BECKETT, S. Comédie et actes divers. Paris: Les Éditions de Minuit, 1972.
BECKETT, S. Le monde et le pantalon: suivi de peintres de l’empêchement. Paris: Les Éditions de Minuit, 1989.
BECKETT, S. Trio du Fantôme. In: BECKETT, S. Quad et autres pièces pour la télévision. Paris: Les Éditions de Minuit, 1992.
BECKETT, S. Companhia e outros textos. Tradução: Ana Helena Souza. São Paulo: Globo, 2012a.
BECKETT, S. Pra frente o pior. In: BECKETT, S. Companhia e outros textos. Tradução: Ana Helena Souza. São Paulo: Globo, 2012b. p. 65-87.
BECKETT, S. Textos para nada. Tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
BERMAN, D. Beckett and Berkeley. Irish University Review, Edinburgh, v. 14, n. 1, p. 42-45, 1984.
DELEUZE, G. Sobre teatro: um manifesto de menos: o esgotado. Tradução: Fátima Saadi, Ovídio de Abreu e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
GIACOMETTI, A. Écrits. Paris: Hermann, 1990.
HAMEL, G. Quand les fantômes télévisuels témoignent de la mise à mort du sujet. Mediaesthetica, [s. l.], 2012. Disponível em: https://bit.ly/2GDaTDN. Acesso em: 3 jan. 2018.
KNOWLSON, J. Beckett. Tradução: Francesa Oristelle Bonis. Paris: Babel, 1999.
NOTFILM. Direção: Ross Lipman. Harrington Park: Milestone Film & Video, 2015. (129 min).
RAMOS, N. Posfácio. In: BECKETT, S. Murphy. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 223-233.
VON KLEIST, H. Sobre o teatro de marionetes. Revista USP, São Paulo, n. 17, p. 196-201, 1993. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i17p196-201.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.