Fuzuê

spirits of the past

Authors

  • Carina Maria Guimarães Moreira Universidade Federal de São João del Rei
  • Rayla Dias Universidade Federal de São João del Rei

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p123-134

Keywords:

Tragedy, Tragic, Political theater, Epic theater

Abstract

This article reflects on the notions of tragedy and tragic based on the ideas of Peter Szondi (2004) in Ensaio sobre o trágico and Raymond Williams (2002) in Tragédia moderna, incorporating the concepts of political theater by Erwin Piscator (1968) and Bertolt Brecht’s epic theater (1999) which serve as theoretical bases of artistic research developed within the Political Theater Studies Group of the Research Group on History, Politics and Scene-NETEP/GPHPC/UFSJ. In terms of theoretical methodology, we reflect on how the dimensions of tragedy and tragic work in the political field of the scene based on the aforementioned models and on analysis of a contemporary experiment. We then utilize this theoretical framework to analyze the scenic experiment Fuzuê, which is the result of research developed between 2015 and 2017, to identify how it implements the historical and tragic dimension of social exploitation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carina Maria Guimarães Moreira, Universidade Federal de São João del Rei

    Professora adjunta do Departamento de Artes da Cena da Universidade Federal de São João del-Rei/MG.

  • Rayla Dias, Universidade Federal de São João del Rei

    Mestranda do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de São João del-Rei/MG.

References

ARENA conta Zumbi. Texto: Augusto Boal e Gianfrancesco Guarnieri. Música: Edu Lobo. New York: RCA, 1965. 1 LP.

BENJAMIN, W. Teses sobre o conceito de história. In: LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. Tradução de Wanda N. C. Brant, Jeanne M. Gagnebin, Marcos L. Müller. São Paulo: Boitempo, 2005. p. 83-95.

BRECHT, B. A compra do latão. Lisboa: Vega, 1999.

CARVALHO, S. Notas sobre Raymond Williams e o teatro. In: CARVALHO, S. Dramaturgia dialética: escritos de Sérgio de Carvalho. São Paulo, 1 maio 2013. Disponível em: https://bit.ly/3ioZbOI. Acesso em: 7 maio 2020.

LARA, S. H.; PACHECO, G. Memória do Jongo: as gravações históricas de Stanley J. Stein: Vassouras, 1949. Rio de Janeiro: Folha Seca; Campinas: Cecult, 2007.

MARX, K. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2017.

MARX, K. O 18 Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.

MOREIRA, C. M. G.; NOSELLA, B. L. D. Práticas laboratoriais e a história na cena: tecnologia e iluminação na cena épica de Piscator. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 37, p. 35-53, 2020. Disponível em: https://bit.ly/2NSFyQQ. Acesso em: 7 maio 2020. DOI: 10.5965/1414573101372020035.

PISCATOR, E. Teatro político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

SZONDI, P. Ensaio sobre o trágico. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

WILLIAMS, R. Tragédia moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

Published

2020-08-13

Issue

Section

TRAGÉDIA E MODERNIDADE

How to Cite

Moreira, C. M. G., & Dias, R. (2020). Fuzuê: spirits of the past. Sala Preta, 20(1), 123-134. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p123-134