About Stabat Mater

conservative mirroring in some forms of contemporary theater

Authors

  • Paulo Bio Toledo Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p198-219

Keywords:

Stabat Mater, Contemporary theater, Theater criticism

Abstract

This paper is a critical exercise on the play Stabat Mater, created by Janaína Leite and collaborators, in 2019. This production became a theatrical landmark in the city of São Paulo. Postulated as the “emergence of the real”, the artist’s own involvement in the substance of the work plus the search for a threshold zone, in which the boundary between art and life is strained, causes astonishment and fascination, but they also likely present, as a counterface, high doses of idealism and mystification. These are fascinating aesthetic formulations that have reoriented the notion of politics in the arts since the 1970s, while at the same time they seem to accompany and reproduce new patterns of cultural consumption and atomized work in force in contemporary capitalism. In summary, what appears on the one hand as transgression and refusal of the disorder of the world, on the other hand has an aspect of realignment, adherence and fascination with barbarism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Bio Toledo, Universidade de São Paulo

    Doutor em Artes Cênicas pela ECA-USP. Professor da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ARANTES, O. B. F. Mário Pedrosa: itinerário crítico. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 169-192.

BÜRGER, P. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

EAGLETON, T. As ilusões do pós-modernismo. São Paulo: Jorge Zahar, 1998.

FÉRAL, J. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FISCHER-LICHTE, E. Realidade e ficção no teatro contemporâneo. Sala Preta, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 14-32, 2013.

FISCHER-LICHTE, E. Estética do performativo. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.

FOUCAULT, M. Fearless speech. Los Angeles: Semiotext(e), 2001.

FOUCAULT, M. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, M. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

HARVEY, D. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2010.

JAMESON, F. Periodizando os anos 60. In: HOLLANDA, H. B. (org.). Pós-modernismo e política. Rio de Janeiro: Rocco, 1992. p. 17-32.

JAMESON, F. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2007.

KRISTEVA, J. Stabat mater. In: KRISTEVA, J. Historias de amor. Cidade do México: Siglo Veintiuno Editores, 1987. p. 67-98.

LEITE, J. F. Autoescrituras performativas: do diário à cena. As teorias do autobiográfico como suporte para a reflexão sobre a cena contemporânea. 2014. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

LEITE, J. F. Stabat mater. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 2019.

PAGLIA, C. Personas sexuais: Arte e decadência de Nefertite a Emily Dickinson. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

PASTA JÚNIOR, J. A. O padre e o anarquista. Folha de S. Paulo, São Paulo, 13 ago. 1998. Disponível em: https://bit.ly/2OC4I6Y. Acesso em: 17 jul. 2020.

PEDROSA, M. Arte: ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

VIANA, S. Rituais de sofrimento. São Paulo: Boitempo, 2012.

WILLIAMS, R. A tragédia moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

Published

2020-08-13

Issue

Section

DEBATES CRÍTICOS

How to Cite

Toledo, P. B. (2020). About Stabat Mater: conservative mirroring in some forms of contemporary theater. Sala Preta, 20(1), 198-219. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p198-219