Meditations of a missionary critic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i2p241-258Keywords:
Theatre, Theatrical criticism, Mariangela Alves de Lima, Teatro OficinaAbstract
This article compares the first and last theater reviews by Mariangela Alves de Lima about the plays of the Teatro Oficina Uzyna Uzona, Gracias, señor, from 1972, and Macumba antropófaga urbana de SamPã, from 2011. It points out specificities about the aesthetic procedures and the ideas of the profession practiced for 39 years in the newspaper O Estado de S. Paulo, in which she held the position of her teacher Sábato Magaldi. A continuous analysis of the phases of the group led by José Celso Martinez Corrêa printed a historical perspective from the worst moment of the civil-military dictatorship, including redemocratization, the implementation of the current official currency and governments to the left of the political spectrum.
Downloads
References
ARRABAL, J.; LIMA, M. A. O nacional e popular na cultura brasileira: Teatro: o seu demônio é brasileiro. São Paulo: Brasiliense, 1983.
CORRÊA, J. C. M. Má notícia para a história do teatro no Brasil. Blog do Zé Celso, São Paulo, 21 dez. 2011. Disponível em: http://bit.ly/2MSmjKz. Acesso em: 25 jan. 2021.
FÉRAL, J. Além dos limites: uma teoria à procura de prática. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FONSECA, M. A. Por que ler Oswald de Andrade. São Paulo: Globo, 2008.
LIMA, M. A. Gracias, señor. Estudos Cebrap, São Paulo, n. 2, p. 149-153, 1972.
LIMA, M. A. Perplexidades de um crítico. Arte em Revista, São Paulo, ano 6, n. 8, p. 110-113, 1984.
LIMA, M. A. Oficina invoca Cacilda em tempo de desesperança. O Estado de S. Paulo, São Paulo, Caderno 2, p. D7, 21 nov. 1998.
LIMA, M. A. A crítica teatral. Camarim, São Paulo, ano III, n. 34, p. 22-23, 2005.
LIMA, M. A. Macumba oswaldiana. O Estado de S. Paulo, São Paulo, Caderno 2, p. D10, 2 nov. 2011.
MAGALDI, S. A volta do oficina ou a imagem destruída. Jornal da Tarde, São Paulo, 2 maio 1972.
MAGALDI, S. Depois do espetáculo. São Paulo: Perspectiva, 2003.
MATE, A. Presença de Mariangela Alves de Lima. In: ANUÁRIO de Teatro de Grupo da Cidade de São Paulo. Jundiaí: Maxprint, 2006. p. 9-12.
PEIXOTO, F. (org.). Dionysos: Teatro Oficina, Rio de Janeiro, n. 26, jan. 1982.
ROSENFELD, A. Texto/Contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1996.
SANTOS, V. O trabalho da crítica segundo Mariangela. Teatrojornal, São Paulo, 15 jan. 2018. Disponível em: http://bit.ly/3tKSXOE. Acesso em: 28 jan. 2021.
STAAL, A. H. C. (org.). Primeiro ato: cadernos, depoimento, entrevistas (1958-1974). São Paulo: Editora 34, 1998.
STEEN, E. (org.). Amor ao teatro: Sábato Magaldi. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Valmir Jesus dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.