Dramaturgy as allegoric performance

Authors

  • Ingrid Dormien Koudela Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i2p27-48

Keywords:

Dramaturgy, Performance, Allegory, Performing arts, Theatre

Abstract

Dramaturgy has become object of an expansion that works inside the logic of its own structure. In this article, I search to demonstrate the history of aesthetic advances that bring with them implications for performance. As a pedagogical and scenic method, its hybrid character points to the rupture with numerous traditional theatre canons. An allegoric performance starts from references historically informed, highlighting that the text and/or image ceases to be an illustrative figuration, becoming the space for playing between the allegory and the imaginary of the reader, actor, or spectator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ingrid Dormien Koudela, Universidade de São Paulo

    Pesquisadora Sênior do Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Autora dos livros Jogos teatrais (Perspectiva, 2011), Brecht: um jogo de aprendizagem (Perspectiva, 2010), Guerras civis: ilhas de desordem de Heiner Müller (Perspectiva, 2021), e organizadora da coletânea Heiner Müller: o espanto no teatro (Perspectiva, 2003).

References

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras escolhidas, v. 1).

BLOCH, E. O princípio esperança. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

BRECHT, B. Das Badener Lehrstück vom Einverständnis. In: BRECHT, B. Grosse Kommentierte Berliner und Frankfurter Ausgabe. Berlin: Aufbau: Suhrkamp Verlag, 1988. v. 3, Stücke 3, p. 26-46.

BRECHT, B. Verfremdungseffekt in den Erzählenden Bildern des älteren Brüghel. In: BRECHT, B. Gesammelte Werke: Schriften zur Literatur und Kunst. Frankfurt: Suhrkamp, 1967. v. 18, p. 279-283.

BRUEGEL, P. Paisagem com a queda de Ícaro. [1560?]. 1 pintura, óleo sobre tela. Disponível em: https://bit.ly/3UckmWT. Acesso em: 3 nov. 2022.

DIDEROT, D. Diderot: obras V: O filho natural. São Paulo: Perspectiva, 2008.

GAMA, J. C. M. Alegoria em jogo: a encenação como prática pedagógica. São Paulo: Perspectiva, 2016.

GUINSBURG, J.; KOUDELA, I. D. (org.). Büchner: na pena e na cena. São Paulo: Perspectiva, 2004.

GUINSBURG, J.; KOUDELA, I. D. (org.). Lessing: obras, critica e criação. São Paulo: Perspectiva, 2016.

EDUCALINGO. Tableaux vivants. [S. l.]: Educalingo, 2022. Disponível em: https://educalingo.com/pt/dic-en/tableaux-vivants. Acesso em: 10 nov. 2022.

KOUDELA, I. D. Teatro como Alegoria. Revista Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-28, 2021b. DOI: 10.5965/1414573102412021e0211.

LEHMANN, H. T. Escritura política no texto teatral: ensaios sobre Sófocles, Shakespeare, Kleist, Büchner, Jahnn, Bataille, Brecht, Benjamin, Müller, Schleef. São Paulo: Perspectiva, 2009.

MÜLLER, H. Descrição de imagem. In: MÜLLER, H. Medeamaterial e outros textos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993. p. 153-160.

MÜLLER, H. Die Wunde Woyzeck. In: Hörnigk, F. (org.). Heiner Müller Material. Leipzig: Reclam-Verlag, 1990. p. 114-122.

SILVA, I. A. S. (org.). Ingrid Dormien Koudela: o teatro como alegoria. Recife: Sesc Pernambuco, 2018.

Published

2022-12-20

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Koudela, I. D. (2022). Dramaturgy as allegoric performance. Sala Preta, 21(2), 27-48. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i2p27-48