There is more past in the present than one might imagine: the footwear complex in the performance class Treze Dias

Authors

  • Denise Pereira Rachel Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos - Ermelino Matarazzo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i1p81-109

Keywords:

pedagogy of assimilation, regime of school appearances, performatic class, footwear complex

Abstract

This paper exposes the gashes, injuries and traumas resulting from the recurring reproduction of colonial work in Brazil, spread by a pedagogy of assimilation, in establishing a regime of school appearances. To problematize this regime, the text discusses the reverberations of the performance class Treze Dias (2016), created by Coletivo Parabelo with the school community of CIEJA Ermelino Matarazzo. By means of a performative autoethnography and inspired by Roger Bastide, the authors observed the emergence of a “footwear complex.”

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, S. L. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

ANDRADE, O. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

BASTIDE, R. Estudos Afro-brasileiros: o cerimonial da polidez. Revista do Arquivo Municipal, São Paulo, v. 48, p. 91-100, 1944.

CAMNITZER, L. La enseñanza del arte como fraude. In: CERVETTO, R.; LÓPEZ, M. A. (org.). Agítese antes de usar: desplazamientos educativos, sociales y artísticos en América Latina. Buenos Aires: Malba, 2016. p. 117-128.

CARNEIRO, S. A construção do outro como não ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

DIWAN, Pietra. Raça pura: uma história da eugenia no Brasil e no mundo. São Paulo: Contexto, 2015.

DUSSEL, I. Cuando las apariencias no engañan: una historia comparada de los uniformes escolares en Argentina y Estados Unidos (Siglos XIX-XX). Pro-posições, Campinas, v. 16, n. 1, p. 65-86, 2005.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008.

FOUCAULT, M. O que são as luzes? In: FOUCAULT, M. Ditos e escritos: Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005. v. 2, p. 334-351.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MBEMBE, A. A crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018a.

MBEMBE, A. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 edições, 2018b.

MBEMBE, Achille. O fardo da raça. São Paulo: n-1 edições, 2018c.

MIGNOLO, W. Colonialidade o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, e329402, 2017. DOI: 10.17666/329402/2017.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clascso, 2005. p. 117-142.

RACHEL, D. P. Escrever é uma maneira de sangrar: estilhaços, sombras, fardos e espasmos autoetnográficos de uma professora performer. 2019. Tese (Doutorado em Arte) – Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2019.

ROLNIK, S. Toxicômanos de identidade: subjetividade em tempo de globalização. In: LINS, D. (org.). Cultura e subjetividade: saberes nômades. Campinas: Papirus, 1997. p. 19-24.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SEVCENKO, Nicolau. A capital irradiante: técnica, ritmos e ritos do Rio. In: NOVAIS, F. A. (dir.). História da vida privada no Brasil República: da Belle Époque à Era do Rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 513-619.

Published

2022-10-19

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Rachel, D. P. (2022). There is more past in the present than one might imagine: the footwear complex in the performance class Treze Dias. Sala Preta, 21(1), 81-109. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i1p81-109