Excavations, evocations and invocations… or how to deal with the holes in the dirt
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i1p152-174Keywords:
Death, Contemporary scene, Actuation, CrisisAbstract
In a moment of radical crisis caused by the COVID-19 pandemic institutions, in the face of the many graves opened to bury people whose deaths cannot even be ritualized, a group of four artists-teachers, of different institutions, question themselves about their own holes – the holes in history, in bodies, in living matter. The experience at a debate table with performative contours unfolds in this article, which, by means of a collective and performative writing, has as research subject the performing arts of our time, between the paradox of presence and absence, marked both by the political impacts and by their ability to not lose the power of magic, which connect you to other worlds.
Downloads
References
ARISTOTLE. On Poetics. Indiana: St. Augustine’s Press, 2002.
AESCHYLUS. Persae. Edited with introduction and notes by A. Sidgwick. Bristol Classical Press, 1982.
ARTAUD, A. Para Acabar com o Julgamento de Deus. In: WILLER, C. (org.). Escritos de Antonin Artaud. Porto Alegre: L&PM, 1983.
BAGGS, M. About Ballastexistens. Ballastexistens. [S. l.] [internet], 2021 Disponível em: https://ballastexistenz.wordpress.com/about-2. Acesso em: 25 maio. 2021.
BAGGS, M. In my language. Canal silentmiaow. Youtube, [S.l.], 14 jan. 2007. 1 vídeo (9 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JnylM1hI2jc. Acesso em: 3 fev. 2023.
BARROS, M. Poesia completa. Rio de Janeiro: LeYa, 2010
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política – ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1987. v. 1.
CARVALHO, M. R. de; CARVALHO, A. M. (org.). Índios e caboclos: a história recontada. Salvador: Edufba, 2012.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 1996. v. 3.
EBELING, K. The Art of Searching – On “Wild Archaeologies” From Kant to Kitler. The Nordic Journal of Aesthetics, Denmark, n. 51, p. 7-18, 2016. DOI: https://doi.org/10.7146/nja.v25i51.25152
HEATHFIELD, A. Alive: (Ao) vivo. eRevista Performatus, Inhumas, v. 2, n. 9, 2014.
KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MÃE, V. H. O Filho de Mil Homens. São Paulo: Biblioteca Azul, 2016.
PLATH, S. Ariel. Campinas: Verus, 2018.
LEPECKI, A. Exaurir a dança: performance e a política do movimento. São Paulo: Annablume, 2017.
LEWINSOHN, A. C. The life-death paradox in the presence of the actor. The Journal of Performance and Mindfulness, v. 2, p. 1-17, 2019a. DOI: https://doi.org/10.5920/pam.562
LEWINSOHN, A. C. Por uma atenção distraída: estudos sobre a percepção na preparação do ator. ART RESEARCH JOURNAL, v. 6, p. 1-31, 2019b. DOI: https://doi.org/10.36025/arj.v6i2.17930
LEWINSOHN, A. C. Paradoxo incorporado nas práticas de atuação. ILINX Revista Científica do LUME, v. 11, p. 111-124, 2017. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/561. Acesso em: 3 fev. 2023.
MBEMBE, A. Necropolítica. Revista Arte e Ensaios, Rio de Janeiro, n. 32, p. 122-151, 2016.
OHNO, K. Entrevista à Irion Nolasco. Revista Nicolau, Curitiba, v. 6, n. 47, p. 17-20, 1993. Disponível em https://www.bpp.pr.gov.br/sites/biblioteca/arquivos_restritos/files/migrados/File/af_nicolau47.pdf. Acesso em set. 2022.
SIMAS, L. A. RUFINO, L. Flecha no Tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
SCHECHNER R. O que é Performance. O Percevejo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 12, p. 25- 50, 2003.
SCHNEIDER, R. Performing remains – art and war in times of theatrical reenactment. New York: Routledge, 2011.
SÊNECA. Six tragedies. Oxford: Oxford University Press, 2010.
TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata de Lima Silva, Vinicius Torres Machado, Fernanda Raquel, Ana Caldas Lewinsohn
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.