Workers of the scene: the division and organization of scenotechnical work

Authors

  • Berilo Luigi Deiró Nosella Universidade Federal de São João del Rei https://orcid.org/0000-0002-3009-9836
  • Priscila de Souza Chagas do Nascimento Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p277-302

Keywords:

Scenotechnical functions, Scenotechnical craft, Theatrical technique, Art and technique, Scenotechnics

Abstract

This article addresses the craft of the scenotechnics, understood as an active operating system in the accomplishments of theatrical events, whether in the organization of the scenic space or in the construction and operation of the scenographic apparatuses. We start from questions such as “what is scenotechnics?”, “what does scenotechnics do?” and “how is scenotechnics done?”, in addition to factors such as time, steps, spaces, machines, and work tools that are related to the subject who manipulates them: the scenotechnical worker. We analyzed legal documents, bibliographies, and interviews produced with scenotechnicians working in the municipality of São Paulo who began their careers in the 1970s. This investigative set composed the master’s research resulting in the thesis titled Cenotecnia, a criação dos operários da cena: um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo (Scenotechnics, the creation of scene workers: a study on the roles of scenotechnical workers in the municipality of São Paulo).

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Author Biographies

  • Berilo Luigi Deiró Nosella, Universidade Federal de São João del Rei

    Bachelor's at Comunicação Bacharelado Em Imagem e Som from Universidade Federal de São Carlos (2001), master's at Language from Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007) and doctorate at Theater from Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2011). Has experience in Arts, acting on the following subjects: iluminação cênica, teatro, encenação, história e historiografia do teatro and dramaturgia moderna.

     

  • Priscila de Souza Chagas do Nascimento, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – PPGAC/UNIRIO. Mestra em Artes Cênicas pelo PPGAC/UFSJ. Bolsista CAPES (mestrado e doutorado).

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ENTREVISTAS

GOMES, Francolino Manoel. Apêndice B – Entrevista II. [Entrevista cedida a] Priscila de Souza Chagas do Nascimento. São Paulo, 2021. In: NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: Um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, p. 110-128, 2022.

MARQUES, Aníbal. Apêndice C – Entrevista III [Entrevista cedida a] Priscila de Souza Chagas do Nascimento. São Paulo, 2021. In: NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: Um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, p. 129-150, 2022.

SERRONI, José Carlos. Apêndice G – Entrevista VII [Entrevista cedida a] Priscila de Souza Chagas do Nascimento. São Paulo, 2021. In: NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: Um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, p. 200-222, 2022.

TERRIBELE SOBRINHO, Ermelindo. Apêndice A – Entrevista I [Entrevista cedida a] Priscila de Souza Chagas do Nascimento. São Paulo, 2021. In: NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: Um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, p. 94-109, 2022.

Published

2023-12-29

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Nosella, B. L. D., & Nascimento, P. de S. C. do . (2023). Workers of the scene: the division and organization of scenotechnical work. Sala Preta, 22(3), 277-302. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p277-302