Spaces to chat: spatiality as a convivial dramaturgical device
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p190-213Keywords:
Penal abolitionism, Artivism, Visualities of the sceneAbstract
This article addresses the experiences of the creative process of the performative action FRACTO 111 and its political, aesthetic, and visionary consequences. From the perspective of the methodology of visionary fictions, developed by the North American artist and penal abolitionist Walidah Imarisha, the work reinforces the relationships between art and life and presents possibilities for engaging the visualities of the scene in the anti-prison and penal abolitionist struggle.
Downloads
References
ALVES, D. Corpografias raciais: uma etnografia das captividades femininas negras em São Paulo. 2020. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
ANKERSMIT, F. R. Aesthetic politics: Political philosophy beyond fact and value. Redwood City: Stanford University Press, 1996.
BITTELBRUN, Gabrielle Vivian. “Corpografias do feminino e formas de resistência na literatura e na arte: entrevista com Ana Gabriela Macedo”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 1, e57099, 2020.
BRITTO, F. D. A ideia de corpografia urbana como pista de análise. REDOBRA, Salvador, n. 12, p. 36-38, 2013. Disponível em: https://bit.ly/46tdB8h. Acesso em: 21 nov. 2023.
CIA DXS TERRORISTAS. 2º FPCR - O USO DA FICÇÃO CIENTÍFICA COMO EXERCÍCIO PARA O IMAGINÁRIO POLÍTICO(com Walidah Imarisha). [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (50 min). Publicado pelo canal CiA dXs TeRrOrIsTaS. Disponível em: https://bit.ly/48e1EV8. Acesso em: 2 ago. 2021.
FIGUEIREDO, G. G. A guerra é o espetáculo: origens e transformações da estratégia do EZLN. 2003. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. DOI: 10.47749/T/UNICAMP.2003.290973.
IMARISHA, W. Reescrevendo o futuro: usando ficções visionárias para rever a justiça. [S. l.: s. n.], 2016, São Paulo. Disponível em: https://bit.ly/46pX6K7. Acesso em: 5 jan. 2022.
JACQUES. P. B. Corpografias urbanas. Arquitextos, São Paulo, ano 8, n. 093.7 fev. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3sQwRi7. Acesso em: 21 nov. 2023.
KATZENBERGER, E. First World, Ha Ha Ha! The Zapatista Challenge. San Francisco: City Lights, 1995.
RADIOATIVA: AZA NJERI. [Locução de]: Murilo Moraes Gaulês e Aza Njeri. São Paulo: CiA dXs TeRrOrIstAs, 2020. Podcast.
RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
RODRIGUES, A. C. O discurso de Úrsula K. Le Guin no National Book Award de 2014. [s. l.], 31 mar. 2018. Medium: EspeculAtiva. Disponível em: https://bit.ly/49Q1bdI. Acesso em: 21 nov. 2023.
SALLA, F. O que são fractais? Mundo Estranho, São Paulo, 11 mar. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3Ra37Gx. Acesso em: 21 nov. 2023.
SPOLIN. V. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Murilo Moraes Gaulês
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.