Walking on moving grounds: art, participation, and urban space
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p163-189Keywords:
Contemporary art, Participative art, Site-specific art, Intervention, Urban spaceAbstract
This article presents guiding concepts of critical reflection about participatory art in urban space, addressing the tensions between artistic practice in the expanded field and other spheres of social life. First, it deals with the motivations that, throughout the decade of 1960, drove artists to migrate out of museums and from the production of objects to the proposition of actions. It then addresses conceptual developments of the 1960s that echo in current experiences: relational aesthetics (Nicolas Bourriaud), participatory art (Claire Bishop), and site-specific art (Miwon Kwon). Finally, to construct a panoramic and up-to-date perspective of these practices in Brazil, it examines works of the artistic collectives OPAVIVARÁ! and OPOVOEMPÉ and the Lotes Vagos project, by artists Breno Silva and Louise Ganz.
Downloads
References
BARJA, W. INTERVENÇÃO/TERINVENÇÃO – A arte de inventar e intervir diretamente sobre o urbano, suas categorias e o impacto no cotidiano. Revista Polêmica Imagem/UERJ, Rio de Janeiro, n. 15, 2008. Disponível em: https://bit.ly/471HzBr. Acesso em: 19 jul. 2023.
BEY, H. TAZ: zona autônoma temporária. São Paulo: Conrad, 2001.
BISHOP, C. Antagonism and relational aesthetics. October Magazine, Massachusetts, n. 110, p. 51-79, 2004.
BISHOP, C. Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. London: Verso, 2012.
BOURRIAUD, N. Estética relacional. São Paulo: Martins, 2009.
CAMPBELL, B. Arte para uma cidade sensível/Art for a sensitive city. São Paulo: Invisíveis Produções, 2015.
CAMPOS, L. F.; GRANDO, A. OPAVIVARÁ! Modos de vida na arte contemporânea. Revista Farol, [s. l.], v. 18, n. 26, p. 58–63, 2022. DOI: 10.47456/rf.v18i26.40281.
COHEN, R. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2004.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DEBORD, G. Towards a Situationist International. In: BISHOP, Claire (org.). Participation. London: Whitechapel Gallery, 2006. p. 96-101.
FERNANDES, S. Teatro expandido em contexto brasileiro. Sala Preta, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 6-34, 2018. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v18i1p6-34.
GOLDBERG, R. A arte da performance: do Futurismo ao Presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
JACQUES, P. B. Breve histórico da Internacional Situacionista – IS. Arquitextos, São Paulo, ano 3, n. 035.05, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3u75gtw.Acesso em: 19 jul. 2023.
JACQUES, P. B. Elogio aos Errantes. Salvador: Edufba, 2012.
JACQUES, P. B. Notas sobre espaço público e imagens da cidade. Arquitextos, São Paulo, ano 10, n. 110.02, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3QwVhVH. Acesso em: 19 jul. 2023.
KWON, M. One place after another: site-specific art and locational identity. Massachusetts: MIT Press, 2002.
LEPECKI, A. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p. 41-60, 2012. DOI: 10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p41.
MENDES, E. B. Cidades instáveis: intervenção artística como experiência heterotópica do espaço urbano. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 1-19, 2012. DOI: 10.9789/2176-7017.2012.v4i2.%25p.
MILLIET, M. A. Lygia Clark: obra e trajeto. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1992.
PEIXOTO, N. B. (org.). Intervenções urbanas: arte/cidade. São Paulo:Edições SESC SP, 2012.
SNEED, G.; OLIVEIRA, L. S. de; MOTA, L. F. V. Dos happenings ao diálogo: legado de Allan Kaprow nas práticas artísticas “relacionais” contemporâneas. Revista Poiésis, Niterói, n. 18, p. 169-187, 2011. DOI:10.22409/poiesis.1218.169-187.
VELOSO, V. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais no contexto urbano. Curitiba: Appris, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joana Dória de Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.