Light and visibility: a reflection on the process of visual perception, from light to the eye and from the eye to the brain
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p265-276Keywords:
Theory of perception, Visibility, Visualities, Light, EyeAbstract
This article aims to describe the fundamentals of visual perception, from light to the eye and from the eye to the brain, that is, from the source of light to visual sensation, seeking to analyze, with a simple and direct communication, the nature of light, the morphology of the eyes and the characteristics and properties of vision, until reaching the process of visual perception as a creative act, instituting the notion of visuality. Finally, it describes stage lighting as an element of orchestration of visualities in the performing arts.
Downloads
References
APPIA, A. A obra de arte viva e outros textos. São Paulo: Perspectiva, 2022.
APPIA, A. L’ avenir du drame et de la mise en scène. In: APPIA, A. Oeuvres completes. Lausanne: L’Âge d’Homme, 1988. t. 3.
ARNHEIM, R. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora: nova versão. São Paulo: Edusp, 1980.
PEDROSA, I. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial, 1999.
PICON-VALLIN, B. A arte do teatro: entre tradição e Vanguarda: Meyerhold e a cena contemporânea. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto: Letra e Imagem, 2006.
SIMÕES, C. F. À luz da linguagem: um olhar histórico sobre as funções da iluminação cênica. Sala Preta, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 117-135, 2015. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v15i2p117-135.
SIMÕES, E. A. Q.; TIEDEMANN, K. B. Psicologia da percepção. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cibele Forjaz Simões
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.