Dances of life: the positivity of life in the contemporary hiv/aids art scene

Authors

  • Ramon Victor Belmonte Fontes Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i1p111-134

Keywords:

Aids, Brazilian contemporary art, Hiv, Ikupolitics

Abstract

This study critically reads the performances of two artists living with hiv/aids: Franco Fonseca (RN) and Maria Sil (SP). Using the concept of ikupolitics, we highlight how these works of contemporary art have reinterpreted images of pain and death, which developed over four decades of the hiv/aids epidemic in the Brazilian territory. We argue that this discursive shift points to the repositioning of images and imaginaries about the epidemic to directly face stigma and sorophobia and to positively view the meaning of living with hiv/aids in the fourth decade of the epidemic, our current situation.

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Author Biography

  • Ramon Victor Belmonte Fontes, Universidade Federal da Bahia

    Professor do curso de Relações Públicas da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus I – Salvador, e integrante do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Culturas, Gêneros e Sexualidades (NuCuS), do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos da Universidade Federal da Bahia (IHAC/UFBA). Doutor em Literatura e Cultura e mestre em Cultura e Sociedade pela UFBA, especialista em Estudos Culturais, História e Linguagens pelo Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE) e bacharel em Comunicação e Relações Públicas pela (UNEB).

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Published

2024-04-30

Issue

Section

DOSSIÊ TEORIAS DA CENA EM PERSPECTIVAS DO SUL

How to Cite

Fontes, R. V. B. (2024). Dances of life: the positivity of life in the contemporary hiv/aids art scene. Sala Preta, 23(1), 111-134. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i1p111-134