The dance of the Orixás: links in the performance of the sacred in the scene arts

Authors

  • Raqueli Biscayno Viecili Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcílio de Souza Vieira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p242-264

Keywords:

Dance, Orixás, Afro Brazilian Dance, Afro Brazilian culture and religion

Abstract

In the Performing Arts, some Brazilian artists perform the dance of Orixás, whether in dance, theater, music, or performance without transcending the religious character of the ritual. This research aims to explain the studies and probable dualities of the dance of Orixás in its ritualistic form when performed in terreiros and in the artistic and performative form when performed for artistic and aesthetic purposes. We seek combinations of meanings, perceptions, stories, experiences, and memories of the Brazilian artist Juliana D Passos, particularly in the work Macumbaria, with art knowledge from Theater Anthropology and Performance Studies. We found that, in ritual and performing arts, the bases for singular and collective coexistence offer great freedom of expression and interpretation transmitted by performing arts shows, such as Macumbaria.

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Author Biographies

  • Raqueli Biscayno Viecili, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Mestranda em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Mestre e Doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Dançarina; Pesquisadora Corporal; Pesquisadora da Cultura e Religião Afro-Brasileira; Pesquisadora em Artes (Dança, Corporeidade, Crenças e Teatro); Membro Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CIRANDAR (UFRN); Membro Pesquisadora do Grupo de Estesia (UFRN).

  • Marcílio de Souza Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq – Nível 2. Pós-Doutor em Artes pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) e Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Professor do Curso de Dança da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa CIRANDAR, Artista da Cena.

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Published

2024-08-30

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Viecili, R. B., & Vieira, M. de S. (2024). The dance of the Orixás: links in the performance of the sacred in the scene arts. Sala Preta, 23(2), 242-264. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p242-264