Artistic mediation: actions between the university and the school
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p96-115Keywords:
Mediation, Undergraduate studies, Performing arts, Artistic education, Audience developmentAbstract
This study aims to understand how artistic mediation and audience development initiatives contribute to educate artists, particularly undergraduate ones. We draw from our experience with extension projects that establish connections between undergraduate students and students in basic education to assess the impacts of the developed actions on participants’ education. Conceptually, we rely on the studies of mediation and audience development by Flávio Desgranges, Maria Lucia Pupo, and Ingrid Koudela.
Downloads
References
DESGRANGES, F. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.
DESGRANGES, F. A pedagogia do espectador. São Paulo: Editora Hucitec, 2003.
KOUDELA, I. D. A ida ao teatro. Programa Cultura é Currículo. São Paulo, 2010. Disponível em: http://culturaecurriculo.fde.sp.gov.br/administracao/Anexos/Documentos/420090630140316A%20ida%20ao%20teatro.pdf Acesso em: 20 mar. 2024.
KOUDELA, I. D. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.
PUPO, M. L. S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.
PUPO, M. L. S. B. Diálogos sobre a cena, diálogos com a cena. In: DESGRANGES, F.; SIMÕES, G. O ato do espectador. São Paulo: Hucitec, 2017. p. 297-315.
RICCI, N. M. Formação em jogo: mediação teatral, universidade e escola. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
SOLER, M. Teatro documentário: a pedagogia da não ficção. São Paulo: Hucitec, 2010.
OLIVEIRA, N. W. A mediação teatral no Québec: políticas e projetos para formação do espectador. In: DESGRANGES, F.; SIMÕES, G. O ato do espectador. São Paulo: Hucitec; Florianópolis: iNerTE, 2017. p. 250–279.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nina Menezes Ricci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.