Artistic mediation: actions between the university and the school

Authors

  • Nina Menezes Ricci Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p96-115

Keywords:

Mediation, Undergraduate studies, Performing arts, Artistic education, Audience development

Abstract

This study aims to understand how artistic mediation and audience development initiatives contribute to educate artists, particularly undergraduate ones. We draw from our experience with extension projects that establish connections between undergraduate students and students in basic education to assess the impacts of the developed actions on participants’ education. Conceptually, we rely on the studies of mediation and audience development by Flávio Desgranges, Maria Lucia Pupo, and Ingrid Koudela.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nina Menezes Ricci, Universidade de São Paulo

    Transita entre as linguagens da dança, teatro, audiovisual e arte-educação. Tem licenciatura em Artes Cênicas pela USP e realiza seu mestrado no PPGAC – ECA/USP com financiamento CAPES/PROEX. Integra, desde 2014, na ECA, o Laboratório de Pesquisa e Estudos em Tanz Teatralidades (LAPETT), dirigido pela prof. Dra. Sayonara Pereira.

References

DESGRANGES, F. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.

DESGRANGES, F. A pedagogia do espectador. São Paulo: Editora Hucitec, 2003.

KOUDELA, I. D. A ida ao teatro. Programa Cultura é Currículo. São Paulo, 2010. Disponível em: http://culturaecurriculo.fde.sp.gov.br/administracao/Anexos/Documentos/420090630140316A%20ida%20ao%20teatro.pdf Acesso em: 20 mar. 2024.

KOUDELA, I. D. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.

PUPO, M. L. S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.

PUPO, M. L. S. B. Diálogos sobre a cena, diálogos com a cena. In: DESGRANGES, F.; SIMÕES, G. O ato do espectador. São Paulo: Hucitec, 2017. p. 297-315.

RICCI, N. M. Formação em jogo: mediação teatral, universidade e escola. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

SOLER, M. Teatro documentário: a pedagogia da não ficção. São Paulo: Hucitec, 2010.

OLIVEIRA, N. W. A mediação teatral no Québec: políticas e projetos para formação do espectador. In: DESGRANGES, F.; SIMÕES, G. O ato do espectador. São Paulo: Hucitec; Florianópolis: iNerTE, 2017. p. 250–279.

Published

2024-08-30

Issue

Section

DOSSIÊ MEDIAÇÃO – ENTRE PÚBLICO, AÇÃO E CENA

How to Cite

Ricci, N. M. (2024). Artistic mediation: actions between the university and the school. Sala Preta, 23(2), 96-115. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p96-115