From canvas to stage: painting, theatre and revolution in Jacques-Louis David’s Brutus
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p265-275Keywords:
Theater, Revolution, Brutus, David, TalmaAbstract
The article discusses the French Revolution contribution to the field of arts, specifically to the field of performing arts: the importance of theater in this period and the legacy left after the influence of Revolution on the link between artistic languages analyzed from the relation between Jacques-Louis David’s Brutus, the play of same name staged in 1790 written by Voltaire, the new theatrical design that will be developed and the trajectory of Talma, an actor of Comédie Française that would later be established from his political position taken during the Revolution. It also analyzes the theater as a protest tool and as a mass mobilization.
Downloads
References
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. (Obras Escolhidas, vol. 1). São Paulo: Brasiliense, 1994.
BERTOLD, M. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BIANCHI, S. O teatro dos novos tempos. In: VOVELLE, M. (Org.). França revolucionária: 1789-1799. São Paulo: Brasiliense, 1989.
DAVIES, P. et al. A nova história da arte de Janson, a tradição ocidental. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.
DEL DEBBIO, M. Enciclopédia da mitologia. São Paulo: Daemon, 2008.
DUVIGNAUD, J. Sociologia do comediante. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
FRIEDLAENDER, W. De David a Delacroix. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.
GIOVANNI, C. Revolução Francesa e Teatro. Reforma e Revolução – Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 10, n. 20, 1991.
HERBERT, R. L. David, Voltaire, Brutus and the French Revolution: an essay in art and politics. Nova York: Viking Press, 1972.
OZOUF, M. A festa: sob a Revolução Francesa. In: LE GOFF, J.; NORA, P. (Orgs.). História: novos objetos. Trad. Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976. p. 217-231.
SCHAMA, S. Cidadãos: uma crônica sobre a Revolução Francesa. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SCHAMA, S. O poder da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
STAROBINSKI, J. 1789: os emblemas da razão. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
VOLTAIRE. Brutus: tragédie en cinq actes. In: Théatre de Voltaire. vol. 1. Paris: Garnier, 1927.
WINCKELMANN, J. J. Reflexões sobre a arte antiga. Estudo introdutório de Gerd A. Bornheim. Trad. Herbert Caro e Leonardo Tochtrop. Porto Alegre: Movimento, 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.