From canvas to stage: painting, theatre and revolution in Jacques-Louis David’s Brutus

Authors

  • Flavia Giovana Dessoldi Centro Universitário Belas Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p265-275

Keywords:

Theater, Revolution, Brutus, David, Talma

Abstract

The article discusses the French Revolution contribution to the field of arts, specifically to the field of performing arts: the importance of theater in this period and the legacy left after the influence of Revolution on the link between artistic languages analyzed from the relation between Jacques-Louis David’s Brutus, the play of same name staged in 1790 written by Voltaire, the new theatrical design that will be developed and the trajectory of Talma, an actor of Comédie Française that would later be established from his political position taken during the Revolution. It also analyzes the theater as a protest tool and as a mass mobilization. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Flavia Giovana Dessoldi, Centro Universitário Belas Artes

    Especialização em História da Arte pelo Centro Universitário Belas Artes de São Paulo e licenciatura plena em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas pelas Faculdades Integradas Coração de Jesus

References

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. (Obras Escolhidas, vol. 1). São Paulo: Brasiliense, 1994.

BERTOLD, M. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BIANCHI, S. O teatro dos novos tempos. In: VOVELLE, M. (Org.). França revolucionária: 1789-1799. São Paulo: Brasiliense, 1989.

DAVIES, P. et al. A nova história da arte de Janson, a tradição ocidental. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

DEL DEBBIO, M. Enciclopédia da mitologia. São Paulo: Daemon, 2008.

DUVIGNAUD, J. Sociologia do comediante. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.

FRIEDLAENDER, W. De David a Delacroix. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

GIOVANNI, C. Revolução Francesa e Teatro. Reforma e Revolução – Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 10, n. 20, 1991.

HERBERT, R. L. David, Voltaire, Brutus and the French Revolution: an essay in art and politics. Nova York: Viking Press, 1972.

OZOUF, M. A festa: sob a Revolução Francesa. In: LE GOFF, J.; NORA, P. (Orgs.). História: novos objetos. Trad. Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976. p. 217-231.

SCHAMA, S. Cidadãos: uma crônica sobre a Revolução Francesa. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

SCHAMA, S. O poder da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

STAROBINSKI, J. 1789: os emblemas da razão. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

VOLTAIRE. Brutus: tragédie en cinq actes. In: Théatre de Voltaire. vol. 1. Paris: Garnier, 1927.

WINCKELMANN, J. J. Reflexões sobre a arte antiga. Estudo introdutório de Gerd A. Bornheim. Trad. Herbert Caro e Leonardo Tochtrop. Porto Alegre: Movimento, 1975.

Published

2015-07-02

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Dessoldi, F. G. (2015). From canvas to stage: painting, theatre and revolution in Jacques-Louis David’s Brutus. Sala Preta, 15(1), 265-275. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p265-275