Fernanda Montenegro in O mambembe: the quelque chose of the modern diva

Authors

  • Gustavo Guenzburger UERJ

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p135-155

Keywords:

Fernanda Montenegro, modern theatre, television, Teatro dos Sete

Abstract

This paper is a study on Fernanda Montenegro’s performance in the role of Laudelina, at the famous production O mambembe (1959), based on photos, testimonials, reviews, and especially the full audio of the show. The discussion on the versatility of the actress in that role leads to a reflection on key aspects of acting history in Rio de Janeiro. At the time of the invention of the symbiosis between theater and television in Rio, a new and modern “diva system” is pointed out here as a result of an artistic versatility that allowed a whole generation to negotiate their role in the intersection between theater and the cultural industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gustavo Guenzburger, UERJ

    Doutor pelo PPGL da UERJ

References

AZEVEDO, A.; PIZA, J. O mambembe. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BRANDÃO, C. O grande teatro tupi do Rio de Janeiro: o teleteatro e suas múltiplas faces. Rio de Janeiro: UFJF, 2005.

BRANDÃO, T. A encenação brasileira moderna. 1992. Tese (Livre Docência) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BRANDÃO, T. A máquina de repetir e a fábrica de estrelas: Teatro dos Sete. Rio de Janeiro: 7Letras, 2002.

BRITTO, S. Fábrica de ilusão: cinquenta anos de teatro. Rio de Janeiro: Funarte, Salamandra, 1996.

COELHO, T. A vida de Fernanda Montenegro: depoimento a Tânia Coelho. Rio de Janeiro: Ed. Rio, 1982.

GUENZBURGER, G. Acendam as luzes, o mambembe voltou!: de Artur Azevedo ao Teatro dos Sete, redenção e idealismo na invenção póstuma da belle époque teatral. 2011. Dissertação (Mestrado em Teoria e Literatura Comparada) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=3251>. Acesso em: 4 mar. 2015.

GUENZBURGER, G. O caso Mambembe: a redenção da antirrevista no Teatro Municipal. Revista Interfaces, ano 17, n. 15, 2011. Disponível em: <http://www.cla.ufrj.br/index.php/2013-06-07-14-47-23/edicoes-publicadas/4-2012>. Acesso em: 4 mar. 2015.

GUENZBURGER, G. Rio, cenas decisivas: teatro entre televisão, patrocínio e política. 2015. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

HELIODORA, B. De como se deve amar o teatro. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 2ª parte, p. 6, 21 nov. 1959.

MAGNO, P. C. O mambembe no Municipal, a Ordem do Cruzeiro do Sul para o diretor Gianni Ratto. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, v. 2, p. 3, 14 nov. 1959.

MENCARELLI, F. A cena aberta: a absolvição de um Bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

MONTENEGRO, F. Viagem ao outro: sobre a arte do ator. Rio de Janeiro: MINC/Funarte, 1988.

O GLOBO. Mambembe 51 anos depois: peça ganha remontagem e a crítica Barbara Heliodora relembra a montagem original, 2º Caderno, 3 jun. 2010. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/cultura/o-mambembe-51-anos-depois-peca-ganha-remontagem-a-critica-barbara-heliodora-relembra-a-2999150>. Acesso em: 5 jun. 2015.

RITO, L. Fernanda Montenegro em O exercício da paixão. Rio de Janeiro: Rocco, 1990.

SABINO, F. Mambembe. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 7, 21 nov. 1959.

SALGADO, P. Mais coisas do Mambembe. Revista Querida, n. 137, p. 93-94, fev. 1960.

SALGADO, P. Com O mambembe pelo Teatro dos Sete. Diário de notícias, Rio de Janeiro, p. 12-13, 22 nov. 1959.

Published

2015-07-02

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Guenzburger, G. (2015). Fernanda Montenegro in O mambembe: the quelque chose of the modern diva. Sala Preta, 15(1), 135-155. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p135-155