Caim’s legacy: the Brazilian journey of the Living Theatre (1970-71)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p203-224Keywords:
Living Theatre, public acts, Brazil, military dictatorshipAbstract
In the trajectory of the Living Theatre, an American theater company nomadic by choice since 1964, the trip to Brazil in 1970 to 1971 provided through extreme experiences of oppression – such as detention – the discovery of new strategies of aestethic-politic activism. Focusing on a theatrical process that did not happen as a show, but sparked a spectacular self-exposure of the military dictatorship repression devices, the paper aims to analyse constituent structures of that stage of Brazilian history.
Downloads
References
ALMEIDA, M. Conversas com Zé Celso. São Paulo: Imprensa Oficial, 2012.
BARRUCC, R. O sonho de um teatro vivente: o Living Theatre. Revista Artefato, p. 333-345. Disponível em: <http://issuu.com/rizoma.net/docs/artefato>. Acesso: 19 jun. 2015.
BARTHES, R. Sade, Fourier, Loyola. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BATAILLE, G. O erotismo. São Paulo: Autêntica, 2011.
BECK, J.; MALINA, J. L’eredità di Caino. Torino: Centro di Documentazione Anarchica, datilografado, s/d.
BECK, J.; MALINA, J. The legacy of Cain in Brazil, a favela play, 8.12.1970, datilografado. Favela Project, n. 1: Bolo de Natal para o Buraco Quente e o Buraco Frio [Arquivo “Living Theatre” do NEPAA/UNIRIO].
BECK, J. La vita del teatro. L’artista e la lotta del popolo. Torino: Einaudi, 1975.
BECK, J. Cadernos de trabalho manuscritos. “Living Theatre” Records, Beinecke Manuscript Library, Yale University.
BEY, H. The temporary autonomous zone. In: ______. Hakim Bey and Ontological Anarchy. The Writings of Hakim Bey. Disponível em: <http://hermetic.com/bey/taz3.html#labelTAZ>. Acesso: 19 jun. 2015.
BINER, P. The Living Theatre. Bari: De Donato, 1968; Nova York: Horizon, 1972.
BONITO OLIVA, A. (Org.). Living Theatre. Labirinti dell’immaginario. Catálogo. Napoli: Morra, 2003
DE CERTEAU, Michel. La prise de parole et autres écrits politiques. Paris: Seuil, 1994.
DELEUZE, G. Sacher-Masoc. O frio e o cruel. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
FANON, F. I dannati della terra. Torino: Einaudi, 1962.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I. A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
FREYRE, G. Casa-grande & senzala. Rio de Janeiro; São Paulo: Record, 2002.
GIRARD, R. La violenza e il sacro. Milano: Adelphi, 1992.
HALL, S. Hippies: una contra-cultura. Barcelona: Anagrama, 1970.
KAMINSKI, L. F. Por entre a neblina. O Festival de Inverno de Ouro Preto e a experiência histórica dos anos 70. Dissertaçao (Mestrado). Programa de Pós-Graduaçao em História da Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2012.
LACAN, Jacques. Il rovescio della psicoanalisi. Seminari, XVII. Torino: Einaudi, 2001.
LIGIÉRO, Z. The Living Theatre no Brasil. ArtCultura, Uberlândia, v. 1, n. 1, jan. 1999.
LOPES, A. L. Living Theatre: trajetória de uma impossibilidade. Revista Folhetim, v. 4, maio 1999.
LEMOS, V. Gracias Señor: análise de uma proposta para a atuação. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Programa de Pós-Graduaçao em Teatro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000
LOPES DA SILVA, F. Freyre & Foucault: Casa-grande & Senzala como microfísica do poder. Revista de História e Estudos Culturais, vol. 3, n. 3, ano III, jul./ago./set. 2006.
MALINA, J. Diário. O Living Theatre em Minas Gerais. Belo Horizonte: Arquivo Público Mineiro, 2008.
MALINA, J. The enormous despair. Diary of Judith Malina, August 1968 to April 1969. New York: Random House, 1972.
MALINA, J. Diários e desenhos manuscritos. Living Theatre Records, Beinecke Manuscript Library, Yale University.
MALINA, J. Entrevista com Zeca Ligièro, Nova York, 1991, datilografada [Arquivo do NEPAA/UNIRIO].
MALINA, J. Palestra dramática para o Forum das Letras de Ouro Preto, 2011, datilografada [arquivo pessoal].
MALINA, J. Entrevista com Maíra Lana e Pedro de Grammont, Nova York, 2012, datilografada. In: LANA, M. Living Theatre em mo[vi]mento. Qualificação (Mestrado em Teatro). Programa de Pós-Graduaçao em Teatro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
MALINA, J.; BECK, J. Paradise now: a colletive creation of The Living Theatre written down by J.Malina and J. Beck. New York: Random House, 1971.
MARTINEZ CORRÊA, J. C. Primeiro Ato. São Paulo: Editora 34, 1998.
MIGNON, P. Jean-Louis Barrault. Le théâtre total. Monaco: Éditions du Rocher, 1999.
Paradise Now: notes. The Drama Review, vol. 13, n. 3, primavera de 1969.
PASOLINI, P. P. Trasumanar e organizzar. Milão: Garzanti, 1971.
QUADRI, F. Beck e Malina. Il lavoro del Living (1952-1969). Milão: UBULIBRI, 1982.
SILVESTRO, C. (Org.). The Living Book of the Living Theatre. Nova York: Graphic Society, 1971.
TYTELL, J. The living theatre. Art exile and outrage. Nova York: Grove Press, 1995.
TROYA, I. (Org.). Fragmentos da vida do Living Theatre. 25º Festival de Inverno da UFMG, Ouro Preto, Imprensa Universitária, 1993.
VALENTI, C. Storia del Living Theatre. Conversazioni com Judith Malina. Milão: Eleuthera, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.