Global theatre histories: new perspectives for historiography
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p238-248Keywords:
Global theatre histories, Theatre historiography, Theatre historyAbstract
Global theatre histories are a new field of research with a historiographical character, which has been outlined along with the theatre history, bringing out new multidisciplinary perspectives based on the globalization phenomenon. Creation, production, and distribution of theatre as a commodity, and the performance of international theatrical networks (tours) are some of the issues which support transnational opportunities to maximize the value of theatre as well as the mobility of artists, theatre companies and entrepreneurs since the mid-nineteenth century.
Downloads
References
APPADURAI, A. Dimensões culturais da globalização. Trad. Telma Costa. Lisboa: Editorial Teorema, 2004.
BALME, C. Histórias globais do teatro: modernização, esferas públicas e redes teatrais transnacionais. In: WERNECK, M. H.; REIS, A. de C. (Orgs.). Rotas de teatro entre Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012. p. 203-219.
BALME, C. B. Selling the Bird: Richard Walton Tully's The Bird of Paradise and the dynamics of theatrical commodification. Theatre Journal, v. 57, n. 1, p. 1-20, mar. 2005. DOI: 10.1353/tj.2005.0002.
BRILHANTE, M. J. Uma aventura ligada pelo oceano: estudar as rotas de teatro entre Portugal e Brasil. In: WERNECK, M. H.; REIS, A. de C. (Orgs.). Rotas de teatro entre Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012, p. 7-18.
DAVIS, T. C. The economics of the British stage (1800-1914). Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.