The middle class and the proliferation of "globochanchadas"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.102987Keywords:
“Globochanchada, Brazilian comedy, chanchada, symbolic consumption, middle class.Abstract
This article discusses, outlining a brief historical overview, the importance of "globochanchadas" or feature films in the comedy genre calls made in Brazil, and its impact on contemporary Brazilian cinema as films that can attract millions of viewers to middle class commercial exhibition circuit in the country, today mostly located in theaters in shopping malls of the largest cities in Brazil.
Downloads
References
A HORA e a vez da globochanchada. São Paulo, SP, 2008. Blog do Inácio Araújo, 26 de junho de 2009, entrevista concedida a Inácio Araújo. Disponível em: http://inacio-a.blog.uol.com.br/arch2009-06-21_2009-06-27.html#2009_06-26_14_44_06-135949845-0. Acesso em: 28 de setembro de 2014.
ADORO Cinema. Disponível em < www.adorocinema.com/>. Acesso em 05 de outubro de 2014.
ATÉ que a sorte nos separe 2. Globo Filmes, Rio de Janeiro. 2014. Disponível em: < http://globofilmes.globo.com/noticia-862-ate-que-a-sorte-nos-separe.htm>. Acesso em 29 de setembro de 2014.
AUGUSTO, S. Este Mundo é um Pandeiro: a chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
BAHIA, L. Discursos, Políticas e Ações: processos de industrialização do campo cinematográfico brasileiro. São Paulo: Rumos Itaú Cultural, 2012.
BALLERINI, F. Cinema Brasileiro no Século XXI. São Paulo: Summus, 2012.
BERNARDET, J.-C. Brasil em Tempo de Cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BRAGA, R. S. Distribuição cinematográfica. In. BRITZ, I.; BRAGA, R. S.; SOUZA, L. G. A. Film Business – o negócio do cinema. Rio de Janeiro: Campus, 2010.
COMISSÃO para a Definição da Classe Média no Brasil. Brasília: Secretária de Assuntos Estratégicos, s/d. Disponível em: http://www.sae.gov.br/wp-content/uploads/Relat%C3%B3rio-Defini%C3%A7%C3%A3o-da-Classe-M%C3%A9dia-no-Brasil1.pdf>. Acesso em 14 de novembro de 2015.
FILMES brasileiros com mais de 500.000 mil espectadores. Disponível em < http://oca.ancine.gov.br/filmes_bilheterias.htm>. Acesso em 6 de outubro de 2014.
FREIRE, R.L. Descascando o abacaxi carnavalesco da chanchada: a invenção de um gênero cinematográfico nacional. Contracampo, Niterói, nº 23, dezembro de 2011, p. 66-85.
INFORME de Acompanhamento de Mercado 2013. Disponível em http://oca.ancine.gov.br/media/SAM/Informes/2013/Informe_anual_preliminar_2013-Publicado_em_15-01-14-SAM.pdf. Acesso em 13 de abril de 2014.
NOVA classe média corresponde a 53% da população. Disponível em < http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=15558>. Acesso em 29 de setembro de 2014.
GOMES, P. E. S. Cinema: Trajetória no Subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
ORTIZ, R. A Moderna Tradição Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.
PESQUISA brasileira de Mídia 2014 – hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2014. Disponível em < http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-total-de-pesquisas/relatorio-final-pesquisa-brasileira-de-midia-2014.pdf/view>. Acesso em 21 de setembro de 2014.
PRADO, G. A. A hora e a vez da globochanchada. São Paulo, SP, 2008. Blog do Inácio Araújo, 26 de junho de 2009, entrevista concedida a Inácio Araújo. Disponível em: http://inacio-a.blog.uol.com.br/arch2009-06-21_2009-06-27.html#2009_06-26_14_44_06-135949845-0. Acesso em: 28 de setembro de 2014
RAMOS. J. M. O. Cinema Brasileiro Contemporâneo (1970-1987). In. RAMOS, F. (org.). História do Cinema Brasileiro. 2ª ed. São Paulo: Art, 1990.
_______________. Televisão, Publicidade e Cultura de Massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
SOUZA, J. I. M. Imagens do Passado: São Paulo e Rio de Janeiro nos Primórdios do Cinema. São Paulo: Senac, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Márcio Rodrigo Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.