Narratives and frontiers in two latin american journeys
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.103026Keywords:
narrative, frontier, hero’s journey, narconarrativeAbstract
The border crossing between Mexico and the United States occupies a commonplace in films revealing Latin heroes seeking a better life. Based on the representation of this journey limits, we propose a debate that emphasizes analysis of two films, Maria Full of Grace and La Jaula de Oro as examples of compulsory border crossing desired by its protagonists. We are interested in observing how the narcofrontier is shown in these two films, as well as how the narrative is built around that border, and also how the repetition marks the border as a key element to Latin american narconarratives.
Downloads
References
Referências Bibliográficas
ASTORGA, L. “Notas críticas. Corridos de traficantes y censura”. Región y sociedad, México, v. 17, n. 32, 2005.
ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Martin Claret, 2011.
BADOS-CIRIA, C. “La Frontera en el cine mexicano más actual. El Jardín del Edén: culturas locales vs cultura global”. Arizona Journal of Hispanic Cult Studies, v.1, EUA, 1997. Disponível em: www.jstor.org/stable/20641388?seq=1#page_scan_tab_contents
Acesso em 10 jan. 2014.
BARROS, D.L.P., FIORIN, J.L. (orgs.). Dialogismo, Polifonia, Intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: EDUSP, 2003.
BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BRAGANÇA, M. “A narcocultura na mídia: notas sobre um narcoimaginário latino-americano”. Significação, São Paulo, v. 37, p. 93-109, 2012.
CAMPBELL, J. O Herói das Mil Faces. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1997.
FELTRAN, G. “Trabalhadores e bandidos: categorias de nomeação, significados políticos”. Temáticas, Campinas, v.15, p. 11-50, 2007. Disponível em: http://neip.info/novo/wp-content/uploads/2015/04/anexo-2-temticas.pdf. Acesso em 15/02/2015.
FRANÇA, A. “Paisagens Fronteiriças no Cinema Contemporâneo”. ALCEU, Rio de janeiro, v.2, n.4, 2002. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/media/alceu_n4_Franca.pdf Acesso em 2/03/2015
GAUDREAULT, A., JOST, F. A Narrativa Cinematográfica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.
GENETTE, G. Discurso da Narrativa. Lisboa: Vega, 1995.
GREIMAS, A.J. Semântica Estrutural. São Paulo: Cultrix, 1976.
MATHHAI, Horst. “El Hombre y Sus Fronteras. Uma visión Filosófica”. Estudios sobre las Culturas Contemporaneas, México, vol 4, n.11, p. 37-58, 1991.
PALLOTTINI, R. Introdução à Dramaturgia. São Paulo: Editora Ática, 1988.
PROPP, V. Morfologia do Conto Maravilhoso. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1984.
RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. São Paulo: Papirus, 1995.
RINCÓN, O. “Todos temos um pouco do tráfico dentro de nós: um ensaio sobre o narcotráfico/cultura/novela como porta de entrada para a modernidade”. Matrizes. São Paulo, ano 7, n. 2, p. 193-219, 2013. Disponível em: http://www.matrizes.usp.br/index.php/matrizes/article/viewFile/479/pdf Acesso em 10/01/2015.
RODRIGUES, T. “Drogas e liberação: enunciadores insuportáveis”. Verve, São Paulo, v. 6, n.1, p. 129-156, 2004.
SCHLENKER, A. “Narcotráfico, narcocorridos y narconovelas: la economía política del sicariato y su representación sonoro-visual”. Revista Latinoamericana de Seguridad Ciudadana. FLACSO, Equador, n. 8, set 2009.
TELLES, V. “Nas dobras do legal e ilegal: ilegalismos e jogos de poder”. In A cidade nas fronteiras do legal e ilegal. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2010.
TODOROV, T. A Gramática do Decameron. São Paulo: Perspectiva, 1982.
VOGLER, C. A Jornada do Escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
VOLLI, U. Manual de Semiótica. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
Referências Audiovisuais
LA JAULA de oro (La Jaula de Ouro). Diego Quemada-Diez, México-Espanha, 2013.
MARIA full of grace (Maria cheia de graça). Joshua Marston, Colômbia-EUA, 2004.
SHANE (Os brutos também ama). George Stevens, EUA,
THE DAY after tomorrow (O dia depois de amanhã). Ronald Emmerich, EUA, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Alexandre Silva Guerreiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.