Narratives and frontiers in two latin american journeys

Authors

  • Alexandre Silva Guerreiro Fluminense Federal University

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.103026

Keywords:

narrative, frontier, hero’s journey, narconarrative

Abstract

The border crossing between Mexico and the United States occupies a commonplace in films revealing Latin heroes seeking a better life. Based on the representation of this journey limits, we propose a debate that emphasizes analysis of two films, Maria Full of Grace and La Jaula de Oro as examples of compulsory border crossing desired by its protagonists. We are interested in observing how the narcofrontier is shown in these two films, as well as how the narrative is built around that border, and also how the repetition marks the border as a key element to Latin american narconarratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexandre Silva Guerreiro, Fluminense Federal University

    PhD student in Communication at the PPGCom in the Fluminense Federal University. Master in Communication by Fluminense Federal University (2007 ) . Graduate in Cinema at Fluminense Federal University and graduate in History at State University of Rio de Janeiro . Professor in the Department of State Education of Rio de Janeiro in the last 16 years. Cultural producer and filmmaker.

References

Referências Bibliográficas

ASTORGA, L. “Notas críticas. Corridos de traficantes y censura”. Región y sociedad, México, v. 17, n. 32, 2005.

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Martin Claret, 2011.

BADOS-CIRIA, C. “La Frontera en el cine mexicano más actual. El Jardín del Edén: culturas locales vs cultura global”. Arizona Journal of Hispanic Cult Studies, v.1, EUA, 1997. Disponível em: www.jstor.org/stable/20641388?seq=1#page_scan_tab_contents

Acesso em 10 jan. 2014.

BARROS, D.L.P., FIORIN, J.L. (orgs.). Dialogismo, Polifonia, Intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: EDUSP, 2003.

BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRAGANÇA, M. “A narcocultura na mídia: notas sobre um narcoimaginário latino-americano”. Significação, São Paulo, v. 37, p. 93-109, 2012.

CAMPBELL, J. O Herói das Mil Faces. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1997.

FELTRAN, G. “Trabalhadores e bandidos: categorias de nomeação, significados políticos”. Temáticas, Campinas, v.15, p. 11-50, 2007. Disponível em: http://neip.info/novo/wp-content/uploads/2015/04/anexo-2-temticas.pdf. Acesso em 15/02/2015.

FRANÇA, A. “Paisagens Fronteiriças no Cinema Contemporâneo”. ALCEU, Rio de janeiro, v.2, n.4, 2002. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/media/alceu_n4_Franca.pdf Acesso em 2/03/2015

GAUDREAULT, A., JOST, F. A Narrativa Cinematográfica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.

GENETTE, G. Discurso da Narrativa. Lisboa: Vega, 1995.

GREIMAS, A.J. Semântica Estrutural. São Paulo: Cultrix, 1976.

MATHHAI, Horst. “El Hombre y Sus Fronteras. Uma visión Filosófica”. Estudios sobre las Culturas Contemporaneas, México, vol 4, n.11, p. 37-58, 1991.

PALLOTTINI, R. Introdução à Dramaturgia. São Paulo: Editora Ática, 1988.

PROPP, V. Morfologia do Conto Maravilhoso. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1984.

RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. São Paulo: Papirus, 1995.

RINCÓN, O. “Todos temos um pouco do tráfico dentro de nós: um ensaio sobre o narcotráfico/cultura/novela como porta de entrada para a modernidade”. Matrizes. São Paulo, ano 7, n. 2, p. 193-219, 2013. Disponível em: http://www.matrizes.usp.br/index.php/matrizes/article/viewFile/479/pdf Acesso em 10/01/2015.

RODRIGUES, T. “Drogas e liberação: enunciadores insuportáveis”. Verve, São Paulo, v. 6, n.1, p. 129-156, 2004.

SCHLENKER, A. “Narcotráfico, narcocorridos y narconovelas: la economía política del sicariato y su representación sonoro-visual”. Revista Latinoamericana de Seguridad Ciudadana. FLACSO, Equador, n. 8, set 2009.

TELLES, V. “Nas dobras do legal e ilegal: ilegalismos e jogos de poder”. In A cidade nas fronteiras do legal e ilegal. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2010.

TODOROV, T. A Gramática do Decameron. São Paulo: Perspectiva, 1982.

VOGLER, C. A Jornada do Escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

VOLLI, U. Manual de Semiótica. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

Referências Audiovisuais

LA JAULA de oro (La Jaula de Ouro). Diego Quemada-Diez, México-Espanha, 2013.

MARIA full of grace (Maria cheia de graça). Joshua Marston, Colômbia-EUA, 2004.

SHANE (Os brutos também ama). George Stevens, EUA,

THE DAY after tomorrow (O dia depois de amanhã). Ronald Emmerich, EUA, 2004.

Published

2015-12-18

How to Cite

Guerreiro, A. S. (2015). Narratives and frontiers in two latin american journeys. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 42(44), 254-270. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.103026