Documentary and Brazil in the World War II: anti-militarism and anti-communism as sensitive pattern

Authors

  • Claudio Aguiar Almeida Centro Universitário Belas Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.107109

Keywords:

Documentary in Brazil, the Brazilian Expedi- tionary Force, people representation, brazilian cinema, documentary.

Abstract

The text review the book Documentary and Bra- zil in the World War II by Cássio dos Santos Tomain, debat- ing the strategies of representation mobilized by the films Rádio Auriverde (Sylvio Back, 1991), Senta a pua! (Erick Castro, 1999), A cobra fumou (Vinicius Reis, 2002) and O Lapa Azul (Durval Jr, 2007).

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Author Biography

  • Claudio Aguiar Almeida, Centro Universitário Belas Artes
    Possui bacharelado e licenciatura em História pela Universidade de São Paulo (1989), mestrado em História Social pela Universidade de São Paulo (1993) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2002). Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil República, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Cultura, História do Cinema, História do Brasil República, História da Igreja e História Contemporânea. Professor de ensino superior (UNIFIEO) entre 1994 e 2013. Atualmente leciona e orienta monografias no curso de pós-graduação História da Arte, teoria e crítica do Centro Universitário Belas Artes de São Paulo.

References

BERNARDET, J.-C. Cineastas e imagens do povo, São Paulo: Brasiliense, s/d.

TOMAIN, C. dos S. Documentário e o Brasil na Segunda Guerra Mundial, São Paulo: Intermeios/FAPESP, 2014.

Published

2015-12-18

How to Cite

Almeida, C. A. (2015). Documentary and Brazil in the World War II: anti-militarism and anti-communism as sensitive pattern. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 42(44), 400-408. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.107109