Between passage and permanence: aesthetic of disappearance in Linz – Quando Todos os Acidentes Acontecem
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.110087Keywords:
passage, permanence, disappearance, failure, Brazilian cinemaAbstract
This article seeks to understand how the experience of failure and disappearance is explored in Linz – Quando Todos os Acidentes Acontecem (2013), first fiction feature of Ceará’s director Alexandre Veras. The goal of the analysis of the film is to place the relationship between passage and permanence as a dramaturgical element contributing to the thinking around an aesthetic of disappearance.
Downloads
References
ARON, I. “Lenz: A trajetória do ser humano”. Fragmentos, Florianópolis, v. 1, n. 2, 1986, p. 45-53.
AUMONT, J. (org.). A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.
AZEVEDO, F. G. “O espírito dos coletivos”. Jornal O POVO, Caderno Vida & Arte, Fortaleza, 3 ago. 2013, p. 6.
BATISTA, R. “A potência do acidente”. Jornal O POVO, Caderno Vida & Arte, Fortaleza, 3 ago. 2013, p. 3.
BERSANI, L.; DUTOIT, U. Arts of impoverishment: Beckett, Rothko, Resnais. Cambridge: Massachusetts: Harvard University Press, 1993.
BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas, SP: Papirus, 2008.
IKEDA, M. “O cinema de garagem: desafios e apontamentos para uma curadoria em construção”. In.: IKEDA, M.; LIMA, D. (orgs). Cinema de Garagem 2014. Rio de Janeiro: WSET Multimídia, 2014.
__________. “Linz, o Umberto D do novo cinema cearense”. Cinecasulofilia, Fortaleza, 2 fev. 2013. Disponível em <http://cinecasulofilia.blogspot.com.br/2013/02/linz-o-umberto-d-do-novo-cinema-cearense.html >. Acesso em 26 jul. 2015.
LIMA, M. R. “Dois teatros, um depoimento”. Jornal O POVO, Caderno Vida & Arte, Fortaleza, 3 ago. 2013, p. 4.
LOPES, D. “Invisibilidade e Desaparecimento”. In: MARGATO, I; GOMES, R. C. (orgs.). Espécies de Espaço: territorialidades, literatura e mídia. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
_________. No Coração do Mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.
O PASSAGEIRO e o permanente. Diário do Nordeste, Fortaleza, 6 ago. 2013, p. 1.
PARENTE, G. “Vilas Volantes :: Alexandre Veras :: 2005”. Cine Caolho, Fortaleza, 15 ago. 2007. Disponível em <http://cine-caolho.blogspot.com.br/2007/08/vilas-volantes-alexandre-veras-2005.html >. Acesso 26 jul. 2015.
RIBEIRO, F. “O estranho contracolonial”. Jornal O POVO, Caderno Vida & Arte, Fortaleza, 3 ago. 2013, p. 5.
VIEIRA, C. “Mosaico em construção: breve panorama da nova produção audiovisual cearense”. In. IKEDA, M.; LIMA, D. (orgs). Cinema de garagem: panorama da produção brasileira independente do novo século. Rio de Janeiro: WSET Multimídia, 2012.
ZUFFEREY, N. “Aspects philosophiques de la disparition”. In. Intermédialités, Montréal: Centre de recherche sur l’intermédialité, n. 10, 2007.
Referências audiovisuais
LINZ – Quando Todos os Acidentes Acontecem. Alexandre Veras, Brasil, 2013.
VILAS Volantes. Alexandre Veras, Brasil, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Camila Vieira da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.