Documentary as media memory: affection, symbol and trauma as stabilizers of remembrance
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.111443Keywords:
documentary, memory media, testimony.Abstract
When thinking the documentary as “media memory”, we recognize the affection, the symbol and the trauma as stabilizers of remembrance this type of cinema which, from the 1960s, he became interested not only by the traces, but also by the witnesses. Oral testimony amounted as main device documentary to access the collective memories. If the present witness a "culture of memory", the documentary has a place in this story, more like an activity “memory craft”, to keep/store a experiential memory of the lived, than as a threat to the past remembered.Downloads
References
ADORNO, T. A. [1949] Prismas – Crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 1998.
ASSMANN, A. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.
BAUMAN, Z. Modernidade e Holocausto. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1998.
BENJAMIN, W. “O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov”. In. Obras escolhidas I. Magia e técnica, arte e política. v.1. São Paulo: Brasiliense, 1987, p.197-221.
CANDAU, J. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2014.
COMOLLI, J. L. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
GAUTHIER, G. O documentário: um outro cinema. Campinas, SP: Papirus, 2011.
HARTOG, F. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
______. Evidência da história: o que os historiadores veem. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus, 2005.
NORA, P. “Entre memória e história: a problemática dos lugares”. In. Projeto História, São Paulo, n.10, p.7-29, 1993.
RANCIÈRE, J. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. vol. 01. A intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010a.
______. Tempo e narrativa. vol. 03. O tempo narrado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010b.
ROCHLITZ, R. O desencantamento da arte: a filosofia de Walter Benjamin. Bauru, SP: EDUSC, 2003.
SELIGMANN-SILVA, M. “O local do testemunho”. Tempo e Argumento, Florianópolis (SC), v. 2, n. 1, p. 3-20, jan./jun. 2010.
TOMAIM, C. S. “O documentário e sua ‘intencionalidade histórica’”. Doc On-line, Revista Digital de Cinema Documentário, n. 15, p.11-31, dez. 2013. Disponível em < http://www.doc.ubi.pt/15/dossier_cassio_tomaim.pdf>. Acesso em 09/09/2015.
WINTER, J. “A geração da memória: reflexões sobre o 'boom da memória' nos estudos contemporâneos de história”. In. SELLIGMAN-SILVA, M. (org.). Palavra e imagem: memória e escritura. Chapecó, SC: Argos, 2006, p.67-90.
Referências audiovisuais
A COBRA Fumou. Vinicius Reis, Brasil, 2002.
EL CIELO Gira (O céu gira). Mercedes Álvarez, Espanha, 2004.
NANKING. Bill Guttentag e Dan Sturman, EUA, 2007.
NUIT et Brouillard (Noite e Neblina). Alain Resnais, França, 1955.
SHOAH. Claude Lanzmann, França, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cássio dos Santos Tomaim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.