Metalanguage in the silent cinema (1896-1914): the seduction of the cinematographic apparatus, the paradoxes of the filmic image, the diegetic immersion
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125511Keywords:
Silent cinema, cinema and history, cinema and other arts.Abstract
The presence of metalanguage in the cinema is contemporary to the invention of the film device. The silent cinema has prodigally shown itself in function, with goals as vast as they are contradictory: to historicize about
itself; to invite the audience to immerge in the filmic diegesis, while explaining the inherent discontinuity of the cinematic image; to wave to the paradoxes contained in the image, questioning its alleged “objectivity”. Through a transdisciplinary perspective this article aims to reflect upon the meanings of metalanguage in the cinema from 1896 to 1914.
Downloads
References
AMOUR et science. 1895 – Association française de recherche sur l’histoire du cinéma: Éclair 1907-1918, Paris, n. 12, octobre 1992, p. 111.
AZEVEDO, A. “Comeu”. In: Arthur Azevedo. Teatro completo de Arthur Azevedo. Rio de Janeiro: Funarte, 2002, p. 695-777. Tomo V. B. (pseud. de Olavo Bilac). “Registro”. A Notícia, Rio de Janeiro, 17-18 ago. 1904, p. 2.
BAZIN, A. “Ontologia da imagem fotográfica”. In: XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008, p. 121-128.
CARVALHO, D. C. Luz e sombra no écran: realidade, cinema e rua nas crônicas cariocas de 1894 a 1922. Tese (Doutorado em Teoria Literária) – Universidade de Campinas, Campinas, 2014.
CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
CINEMA Palace. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 26 set. 1908, p. 10.
CINEMA Pathé. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 11 jan. 1909, p. 6.
CUARTEROLO, A. De la foto al fotograma: relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). Montevideo: CdF, 2013.
FOCA, J. (pseudônimo de Baptista Coelho). “As fitas do Madureira’. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 30 nov. 1907a, p.3.
________. “O Madureira das fitas”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 8 dez. 1907b, p.5.
FONDATION Jérôme Seydoux-Pathé. Saint-Ouen: Gaumont Pathé Archives, [19--?]. Disponível em: http://bit.ly/1uHA7jX Acesso em: 16 maio 2017.
GÁRATE, M. V. “Cinema e ficção literária em dois escritores hispano-americanos: em torno a Horacio Quiroga e Carlos Noriega Hope”. Aletria, Belo Horizonte, v. 17, p. 173-184, 2008.
GAUDREAULT, A. Cinéma et attraction: pour une nouvelle histoire du cinématographe. Paris: CRNS Éditions, 2008.
GAUMONT Pathé Archives. L’histoire du 20ème siècle, l’actualité du 21ème siècle. Saint-Ouen: Gaumont Pathé Archives, [20--]. Disponível em: http://bit.ly/2qoUhc3. Acesso em: 16 maio 2017.
GIRAUDOUX, J. “Theatre et film”. In: LAPIERRE, M. (org.). Anthologie du Cinema. Paris: La Nouvelle Édition, 1946, p. 296-302.
GONZAGA, A. Palácios e poeiras: 100 anos de cinemas no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Record; Funarte, 1996.
GUNNING, T. “O retrato do corpo humano: a fotografia, os detetives e os primórdios do cinema”. In: CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 33-65.
HANSEN, M. Babel and Babylon: spectatorship in American Silent Film. Massachusetts: Harvard University Press, 1991.
MATUSZEWSKI, B. A new source of history. Animated photography: What it is, what it should be. Warsaw: Filmoteka Narodowa, 1999.
METENIER, F. “Un Reportage vécu: guerriers de cinématographe”. La Presse, Paris, 14 jul. 1904, p. 1-2.
MORIN, E. As estrelas: mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro: José Olympio,1989.
MUSSER, C. “Rethinking early cinema: cinema of attractions and narrativity”. In: STRAUVEN, W. (Ed.). The cinema of attractions reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007, p. 389-416.
NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
“PARQUE Fluminense”. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 3 de abr. 1904, p. 6.
“PATHÉ”. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 7 de fevereiro de 1908, p. 6.
PICOLINO, D. “Cuidado!” Fon-Fon, Rio de Janeiro, 22 fev. 1908, ano II, n. 46.
XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
ZAVALA, L. Ironías de la ficción y la metaficción en cine y literatura. Ciudad de México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México, 2007.
Referências audiovisuais
AMOUR et science. M. K. Roche, França, 1912.
A Vitagraph romance. James Young, Estados Unidos, 1912.
COLLECTION de cartes postales. Pathé Frères, França, 1908.
DÉMOLITION d’un mur. Louis Lumière, França, 1896.
ERREUR tragique. Louis Feuillade, França, 1913.
EVIDENCE of the film. Edwin Thanhouser e Lawrence Marston, Estados Unidos, 1913.
LE Portrait mistérieux. Georges Méliès, França, 1899.
LES Inconvénients du cinématographe. Pathé Frères, 1908.
O FLAGRANTE pelo cinema. Antônio Leal, Brasil, 1908.
PARISIAN dancer. James H. White, Estados Unidos, 1897.
RIGADIN aux Balkans. Georges Monca, França, 1912.
THE big swallow. James Williamson, Reino Unido, 1901.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Danielle Crepaldi Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.