When cinema is a neighbor
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125849Keywords:
Neighborhood, common, fiction, space.Abstract
We try here to ask how the cinema can produce forms of neighborhood. We investigate here, more specifically, the images of the film A vizinhança do tigre (The Hidden Tiger, 2014), directed by Affonso Uchoa. This concerns both the geographical aspect – the ways of filming the spaces and people who live in these places – and the procedures of approaching – the gesture of hospitality between cinema and the lived experience. This discussion is attached to another question, about how the expressive forms of art can participate in the creation of life in common.
Downloads
References
BRASIL, A. “A performance: entre o vivido e o imaginado”. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 2011, Porto Alegre. Anais do Encontro Anual da Compós. Porto Alegre: Compós, 2011.
______. “Quando o antecampo se avizinha: duas notas sobre o engajamento em A cidade é uma só?” Negativo, Brasília, DF, v. 1, n. 1, p. 86-99, 2013.
BRASIL, A.; MESQUITA, C. “O meio bebeu o fim, como o mata-borrão bebe a tinta: notas sobre O céu sobre os ombros e Avenida Brasília Formosa”. In: BRANDÃO, A.; JULIANO, D.; LIRA, R. (Orgs.). Políticas dos cinemas latino-americanos contemporâneos. Palhoça: Unisul, 2012. p. 231-248.
GUIMARÃES, C. “O que é uma comunidade de cinema?” Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 44-56, 2015.
______. “Vidas ordinárias, afetos comuns: o espaço urbano e seus personagens no documentário”. In: MARGATO, I.; GOMES, R. C. (Orgs.). Espécies de espaço: territorialidades, literatura, mídia. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 259-276.
MARQUES, A. C. S. “Três bases estéticas e comunicacionais da política: cenas de dissenso, criação do comum e modos de resistência”. Contracampo, Niterói, v. 26, n. 1, p. 127-145, 2013.
MIGLIORIN, C. “Escritas da cidade em Avenida Brasília Formosa e O céu sobre os ombros”. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 162-176, 2011.
RANCIÈRE, J. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
______. Le fil perdu: essais sur la fiction moderne. Paris: La Fabrique éditions, 2014.
______. O desentendimento. São Paulo: Editora 34, 1996a.
______. “O dissenso”. In: NOVAES, A. (Org.). A crise da razão. Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Arte, 1996b. p. 367-382.
ROCHA, E. “Vizinhança”. In: RIBAS, C. et al. (Eds.). Vocabulário político para processos estéticos. 2014. p. 316-319. Disponível em: https://goo.gl/vda2Ey. Acesso em: 17 abr. 2016.
Referências audiovisuais
A VIZINHANÇA do tigre. Direção: Affonso Uchoa. Intérpretes: Maurício Chagas; Aristides de Sousa; Wederson Patrício; Eldo Rodrigues e Adílson Cordeiro. Belo Horizonte: Katásia Filmes, 2014. (94 min.), son., color.
AVENIDA Brasília Formosa. Direção: Gabriel Mascaro. Intérpretes: Cauan Fonseca; Fábio Gomes de Melo; Alexandro José de Oliveira e Débora Leite. Santo Amaro, PE: Plano 9 Produções, 2010. (85 min.), son., color.
MULHER à tarde. Direção: Affonso Uchoa. Intérpretes: Renata Cabral; Luísa Horta e Ana Carolina Oliveira. Belo Horizonte: 88 filmes, 2010. (74 min.), son., color.
O CÉU sobre os ombros. Direção: Sérgio Borges. Intérpretes: Evelyn Barbin; Grace Passô; Murari Krishna; Edjuco Moio e Lwei Bokongo. Belo Horizonte: Teia, 2010. (71 min.), son., color. 35 mm.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Érico Oliveira de Araújo Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.