The boundaries of television advertising in the age of connection
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.144361Keywords:
semiotics of sulture, television advertising, connection age, boundaryAbstract
The reflection considers the boundaries between the Internet and televised advertising and has as a theoretical and methodological approach the Semiotics of Culture, with the discussion based on the concept of boundary proposed by Lotman (1999) and the incursions of the authors Jenkins et al. . (2014) and Manovich (2005) on the era of the connection of culture, as well as the notes of Machado A. (2011) on the audiovisual. We care about the dialogue and the intersections between the different sign systems, because we believe that just as the Internet transforms the way advertising is produced, at the same time the internet also overlaps with it.
Downloads
References
CARLÓN. M.; FECHINE, Y. (Orgs). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
COCA, A. P.; SANTOS, A. T. “Formatos de ficção seriada televisual: tradições e perspectivas”. XXXVII Congresso brasileiro de Ciências da Comunicação. Comunicação: Guerra & Paz. Anais […]. Foz do Iguaçu: Itercom, 2014. Disponible en: <http://bit.ly/2Avxgbo> Acceso en: 13 mar. 2018.
FIDLER, R. Mediamorfosis. Barcelona: Granica, 1997.
JENKINS, H. Cultura da convergência. Trad. Susan Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
______ et al. Cultura da Conexão. Trad. Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014.
LOPES, M. I. V.; OROZCO, G. (Coords). Relações de gênero nos países iberoamericanos
– anuário Obitel 2015. São Paulo: Globo, 2015.
LOTMAN, I. M. Cultura y explosión – lo previsible y lo imprevisible en los processos de cambio social. Barcelona: Gedisa, 1999.
______. La semiosfera I – semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra, 1996.
______. La semiosfera II – semiótica de la cultura, del texto e del espacio. Madrid: Cátedra, 1998.
______. “Sobre el concepto contemporâneo de texto”. Entretextos, Granada, n. 2, nov. 2003. Disponible em: <http://bit.ly/2BZCMmR>. Acceso en: 1 ago. 2014.
MACHADO, A. Arte e mídia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
______. Pré-cinemas & pós-cinemas. 6. ed. Campinas: Papirus, 2011.
______; VÉLEZ, M. L. “Fim da Televisão?”. In: CARLÓN, M.; FECHINE, Y.
(Orgs). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 54-76.
MACHADO, I. “Experiências do espaço semiótico”. Estudos de Religião, São Paulo, v. 29, n. 1, p.13-34, jan./jun. 2015.
MANOVICH, L. “Novas mídias como tecnologia e ideia: dez definições”. In: O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Senac, 2005. p. 24-50.
OROZCO, G. “Televisão: causa e efeito de si mesma”. In: CARLÓN, M.; FECHINE, Y. (Orgs). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 96-113.
ROSÁRIO, N. M.; AGUIAR, L. M. “Implosão mediática: corporalidades nas configurações de sentidos da linguagem”. Significação, São Paulo, v. 41, n. 42, p. 166-185, 2014.
SANTAELLA, L. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
______. A ecologia pluralista da comunicação: conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Adriana Pierre Coca, Alexandre Tadeu dos Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.