Between gleams and sparkles

people’s images and imaginaries in cinema

Authors

  • Hannah Serrat de Souza Santos Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147842

Keywords:

cinema, periphery, images, imaginaries, peoples

Abstract

This article investigates how the cinema politically assimilates the faces, bodies and voices of those who live in urban peripheries in Brazil. If “the people are exposed”, as Georges Didi Huberman argues, we seek to understand what types of exposure are produced and assembled by Brazilian cinema in different time periods and contexts. For such, we analyze selected scenes of films made in Brazil between the 1970s and 2010. Considering the arrival of cinema in peripheral communities, we reflect about the constitution of the images and imaginaries of peripheral peoples when they become the subjects of their own appearance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Hannah Serrat de Souza Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutoranda e mestre em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Rádio/TV pela mesma instituição. Integrante do grupo de pesquisa “Poéticas da experiência”, com atuação nas áreas de comunicação, cinema, vídeo e fotografia.

References

ALVARENGA, Clarisse Maia Castro de. Vídeo e experimentação social: um estudo sobre o vídeo comunitário contemporâneo no Brasil. Dissertação de Mestrado. Instituto de Artes – UNICAMP, Campinas, 2004.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BRASIL, André. Quando o antecampo se avizinha: duas notas sobre o engajamento em “A cidade é uma só?”. Revista Negativo - Cineclube Beijoca, Brasília, UnB, v. 1, n. 1, 2015, p. 87 – 99. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/revnegativo/ article/view/15167/10853. Último acesso: 20 de junho de 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Coisa Pública, Coisa dos povos, Coisa Plural. In: SILVA, Rodrigo; NAZARÉ, Leonor (org.). A república por vir. Arte, Política e Pensamento para o século XXI. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex, Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011b.

FAGUNDES, Daniel. 5x Mais do Mesmo. Revista do Vídeo Popular, São Paulo, Dezembro de 2010, p. 8 – 9. Disponível em: https://videopopular.files.wordpress.com/2011/02/revista_video_popular_12_2010_levefinal.pdf. Último acesso: 20 de junho de 2018.

GUIMARÃES, César. O que é uma comunidade de cinema? Revista Eco Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 45 – 56, jun. 2015.

HIKIJI, Rose Satiko Gitirana. Os filmes da quebrada e o filme da antropóloga – Encontros. In: VICENTE, Wilq (Org.). Quebrada? Cinema, vídeo e lutas sociais. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária – USP, 2014, p. 147 - 175.

LINS, Consuelo. “Santa Marta, Duas Semanas no Morro”: a favela, o vídeo e o cinema possível. In: __________. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema, vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004, p. 58 – 74.

MESQUITA, Cláudia. Um drama documentário? – atualidade e história em “A cidade é uma só?”. Devires, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, jul-dez 2011, p. 48 – 69.

MIGLIORIN, Cezar. 5x Favela: Agora por Nós Mesmos, de Cacau Amaral, Cadu Barcellos, Luciana Bezerra, Luciano Vidigal, Manaíra Carneiro, Rodrigo Felha e Wagner Novais (Brasil, 2010). Revista Cinética, set. 2010. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/5xfavelacezar.htm. Último acesso: 20 de junho de 2018.

PEREIRA, André Luiz Pereira; Daniel FAGUNDES; SOARES Diego F. F.; SOARES, Fernando Solidade. Para reiventar o vídeo e a periferia: vídeo popular, cinema de quebrada, vídeo comunitário, audiovisual periférico... Ser ou não ser?. In: LEONEL, Juliana; MENDONÇA, Ricardo Fabrino (Org.). Audiovisual comunitário e educação: histórias, processos e produtos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 330 – 339.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento – política e filosofia. São Paulo: Ed. 34, 1996.

SANTORO, Luiz Fernando. Vídeo e movimentos sociais – 25 anos depois. In: VICENTE, Wilq (Org.). Quebrada? Cinema, vídeo e lutas sociais. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária – USP, 2014, p. 39 - 56.

TEIXEIRA, Luiz Elinaldo. Eu é outro: documentário e narrativa indireta livre. In: ___________ (Org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004, p. 29 – 65.

ZANETTI, Daniela. O cinema da periferia: narrativas do cotidiano, visibilidade e reconhecimento social. Tese de Doutorado. Universidade Federal da Bahia - UFBA, Salvador, 2010.

Published

2019-01-31

How to Cite

Santos, H. S. de S. (2019). Between gleams and sparkles: people’s images and imaginaries in cinema. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(51). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147842