The review of the tradition of the victim

Authors

  • Gustavo Souza Universidade Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.161364

Keywords:

Documentary, Trauma, Victim

Abstract

In 1988, Brian Winston presented a discussion about the tradition of the victim in his documentary, analyzing the English production of 1930 and direct cinema of 1960s to assert that filmmakers belonging to these cinema schools thought of their characters as victims only. This paper discusses this further focusing on contemporary documentaries about traumatic experiences. The results suggest the hypothesis that there are two conditions to victimization when the victim is not considered a mere outcast; and that victimization is produced by State policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gustavo Souza, Universidade Paulista

    Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA/USP, mestre em Comunicação e Cultura pela ECO/UFRJ e graduado em Comunicação Social/Jornalismo pela UFPE. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista. Coordenador do GT Estudos de Cinema, Fotografia e Audiovisual da Compós (2020-2021).

References

ALEXANDER, J. “Towards a theory of cultural trauma”. In: ALEXANDER, J. et al. (org.). Cultural trauma and collective identity. Berkeley: University of California Press, 2004. p. 1-30.

BALTAR, M. “Cotidianos em performance: Estamira encontra as mulheres de Jogo de cena”. In: MIGLIORIN, C. (org.). Ensaios no real: o documentário brasileiro hoje. Rio de Janeiro: Azougue, 2010. p. 217-234.

MESQUITA, C. Memória contra utopia: Branco sai, preto fica (Adirley Queirós, 2014). In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 24., 2015, Brasília. Anais […]. Brasília: Compós, 2015. Disponível em: https://bityli.com/iGtPM. Acesso em: 07 dez. 2020

SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. 3. ed. Londres: Routledge, 2013.

SELIGMANN-SILVA, M. “Apresentando a questão: a literatura do trauma”. In: SELIGMANN-SILVA, M. (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Ed. Unicamp, 2003. p. 45-58.

SELIGMANN-SILVA, M. O local da diferença: ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Editora 34, 2005.

SMELSER, N. J. “Psychological trauma and cultural trauma”. In: ALEXANDER, J. et al. (org.). Cultural trauma and collective identity. Berkeley: University of California Press, 2004. p. 31-59.

SOUZA, J. A ralé brasileira: como é como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

WINSTON, B. “The tradition of the victim in griersonian documentary”. In: GROSS, L.; KATZ, J. S.; RUBY, J. (org.). Image ethics: the moral rights of subjects in photographs, film, and television. Oxford: Oxford University Press, 1988. p. 34-57.

Referências audiovisuais

ATOS dos homens. Kiko Goifman, Brasil, 2006.

BRANCO sai, preto fica. Adirley Queirós, Brasil, 2015.

ESTAMIRA. Marcos Prado, Brasil, 2004.

JOGO de cena. Eduardo Coutinho, Brasil, 2007.

Published

2021-01-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

The review of the tradition of the victim. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(55), 55-73. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.161364