Mourn and memory: the fragility of the space in-between in Ventos de Agosto

Authors

  • Vitor Cerqueira Dassie University of Texas at Austin

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.171041

Keywords:

Space in-between, Memorialization, Interculturality, cinema, Brazil

Abstract

Gabriel Mascaro’s Ventos de Agosto portrays the struggle of a small fishing community in Alagoas, Brazil, as they become aware of the different currents that invade it. Represented by the advance of the sea over the local cemetery, the extraordinary strength of these currents has been eroding their memory spaces and threatening their survival as a society. The idea of space in-between, debated in Brazil as a space for affirmation and resistance to social erasure, finds in Mascaro a transition point where the disparity observed between the forces in question point to a precarious interculturality in the face of such disproportionality and to anxiety for survival and memorialization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vitor Cerqueira Dassie, University of Texas at Austin

    Doutorando do programa de Estudos Culturais e de Mídia Luso- Brasileiros da Universidade do Texas em Austin, EUA. Mestre em Arte, Cognição e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – PPGArtes UERJ. Atuante na área de Política Cultural na Agência Nacional do Cinema – Ancine. Bacharel em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – Unirio.

References

ALMEIDA, M. G. “Memórias, lembranças, imagens: o cemitério”. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 30, n. 1, p. 105–122, 2004.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 1999.

BENTES, I. “The sertão and the favela in contemporary Brazilian film”. In: NAGIB, L. (org.). The new Brazilian cinema. 1. ed. Londres: I.B.Tauris, 2014. p. 121-137.

CUNHA, M. “Bodies in landscape: the scientist’s presence in Viajo Porque Preciso, Volto Porque Te Amo and Ventos de Agosto”. In: CUNHA, M.; DA SILVA, A. M. (org.). Space and subjectivity in contemporary Brazilian cinema. New York: Springer Berlin Heidelberg, 2017. p. 77-95.

GUIMARÃES ROSA, J. “A terceira margem do rio”. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988. p. 32–37.

HARTMAN, S. V. Lose your mother: a journey along the Atlantic slave route. 1. ed. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2007.

HAY, I.; HUGHES, A.; TUTTON, M. “Monuments, memory and marginalisation in Adelaide’s Prince Henry Gardens”. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, London, v. 86, n. 3, p. 201–216, 2004.

HUYSSEN, A. “Present pasts: media, politics, amnesia”. Public Culture, Durham, v. 12, n. 1, p. 21–38, 2000.

JACQUES HANCIAU, N. “O Entre-Lugar”. In: FIGUEIREDO, E. Conceitos de literatura e cultura. Juiz de Fora: Niterói: UFJF/Eduff, 2005. p. 215–141.

LOPES, D. “Do Entre-Lugar ao Transcultural”. In: LOPES, D. No coração do mundo: paisagens transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012. p. 12-38.

MATTOS, C. A. “Documentário contemporâneo (2000 – 2016)”. In: RAMOS, F.; SCHVARZMAN, S. (org.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Sesc, 2018. v. 2, p. 474–513.

MILLER, M. G. Rise and fall of the cosmic race: the cult of mestizaje in Latin America. 1. ed. Austin: University of Texas Press, 2004.

MITCHELL, D. Cultural geography: a critical introduction. Oxford: Blackwell Publishers, 2000.

QUIJANO, A. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. In: LANDER, E.; CASTRO-GÓMEZ, S. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales: perspectivas latinoamericanas. 1a. ed. Buenos Aires: Clacso; Unesco, 2000. p. 201-246.

SANTIAGO, S. “O entre-lugar do discurso latino-americano”. In: Uma literatura nos trópicos. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1978. p. 11–28.

SCHWARCZ, L. M. “Previsões são sempre traiçoeiras: João Baptista de Lacerda e seu Brasil branco”. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 225–242, 2011.

SEVCENKO, N. “In search of the third bank of the river: reflections of the burden of the past in contemporary Brazilian culture”. Journal of Latin American Cultural Studies, v. 1, n. 1, p. 69–86, 1992.

SHARPE, C. E. In the wake: on blackness and being. Durham: Duke University Press, 2016.

SILVA, D. F. “Ninguém: direito, racialidade e violência”. Meritum: revista de Direito da Universidade Fumec, v. 9, n. 1, 2014. p. 67-117.

SKIDMORE, T. E. Black into white: race and nationality in Brazilian thought. New York: Oxford University Press, 1974.

Referências audiovisuais

VENTOS de agosto. Gabriel Mascaro, Brasil, 2014.

Published

2021-01-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mourn and memory: the fragility of the space in-between in Ventos de Agosto. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(55), 96-117. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.171041