Arlindo Machado’s thought and a genealogy of video arts in Brazil

Authors

  • Marcus Bastos Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.181786

Keywords:

Arlindo Machado, video arts, Brazil, genealogy, thinking

Abstract

The article deals with how Arlindo Machado’s work establishes the main reading field of video arts in Brazil, specially in two articles, A experiência do vídeo no Brasil and As linhas de força do vídeo brasileiro, which, despite the importance of its contribution, has not yet been systematically discussed. To this end, a critical reading of Machado’s thought is made, as it appears in his main books. Consequently, we conclude that Machado’s work contributes to the formation of a research field that proposes a critical reading of technical images, which the author does in two complementary ways: by dismantling established languages and by mapping emerging languages.

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Author Biography

  • Marcus Bastos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e professor doutor da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. E-mail: marcusbastos@pucsp.br Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e professor doutor da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

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Published

2021-07-18

How to Cite

Arlindo Machado’s thought and a genealogy of video arts in Brazil. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(56), 33-53. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.181786