Art and media: relations between Arlindo Machado and Vilém Flusser
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.182734Keywords:
Arlindo Machado, Vilém Flusser, Media art, Technical imageAbstract
This article presents a brief investigation about the reverberations of the philosophy of the technical images developed by Vilém Flusser in the concepts about media art made by Arlindo Machado. The relationship between these authors is suggested by mapping the proximities and distances among their conceptual operators, ways of proceeding and contributions to the creative processes and the debate about these themes and their aesthetic and political repercussions. They are pertinent to the understanding of the problems that arise from the largescale production and circulation of technical images, as well as how artists can answer the questions raised by the dialectic between art and media.
Downloads
References
ALMEIDA, F. A. Machinima: entre a narrativa e a experimentação. 2014. Thesis (Masters in Aesthetics and Art History) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
BARTHES, R. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
BAZIN, A. “Ontologia da imagem fotográfica”. In: BAZIN, A. O que é cinema?. São Paulo: Ubu, 2018. p. 27-35.
BELLOUR, R. L’entre-images : photo, cinéma, vidéo. Paris: La Différence, 1990.
BELLOUR, R . L’entre-images 2 : mots, images. Paris: P.O.L., 1999.
BENJAMIN, W. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BOLTER, J. D.; GRUSIN, R. Remediation: understanding new media. Cambridge: The MIT Press, 2000.
CANCLINI, N. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.
COUCHOT, E. “Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração”. In: PARENTE, A. (org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. São Paulo: 34, 1993. p. 37-48.
FLUSSER, V. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
FLUSSER, V. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
KRAUSS, R. “Sculpture in the expanded field”. In: FOSTER, H. (ed.). The anti-aesthetic: essays on postmodern culture. Port Townsend: Bay Press, 1983. p. 31-42.
MACHADO, A. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.
MACHADO, A. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
MACHADO, A. “Máquina de animação”. In: MORAN, P.; PATROCÍNIO, J. (org.). Machinima. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, 2011a. p. 90-98.
MACHADO, A. “Novos territórios do documentário”. In: DOC On-line, n. 11, 2011b. Available from: http://www.doc.ubi.pt/11/dossier_arlindo_machado.pdf. Accessed on: 28 fev. 2021.
MACHADO, A. “Repensando Flusser e as imagens técnicas”. In: GIANNETTI, C. (org.). Arte en la Era Electrónica: perspectivas de una nueva estética. Barcelona: Centre de Cultura Contemporania de Barcelona, 1997. Available from: http://cameraobscura.fot.br/wp-content/uploads/2013/11/repensandoflusser.pdf. Accessed on: 28 fev. 2021.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1974.
MENDES, R. “Bienal de São Paulo 1973 – Flusser como curador: experiência inclusa”. Ghrebh, São Paulo, n. 11, 2008. Available from: https://www.cisc.org.br/portal/jdownloads/Ghrebh/Ghrebh-%2011/10_mendes.pdf. Accessed on: 28 fev. 2021.
MORAN, P.; PATROCÍNIO, J. (org.). Machinima. São Paulo: Pró-reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, 2011.
RICOEUR, P. Amor e justiça. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2019.
SANTOS, L. G. Politizar as novas tecnologias: o impacto sociotécnico da informação digital e da genética. São Paulo: 34, 2011.
SIMONDON, Gilbert. Do modo de existência dos objetos técnicos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020.
SONTAG, S. Sobre fotografia: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
YOUNGBLOOD, G. Expanded cinema. New York: P. Dutton & Co. Inc., 1970.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernanda Albuquerque de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.