From experimental to essay film: passages
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.190928Keywords:
Essay film, Experimental, Vanguard, Thought, ImmanenceAbstract
Experimental film and essay film are territories or conceptions of audiovisual cinema, with convergences and ruptures between each other. They converge on the aesthetic-formal experimentation, of materials and modes of composition in the production of meanings. But while in the essay film this operate with emphasis on the essayist’s thought through his/her inscription in body and/or voice in the movie itself, as well as with the solicitation and creation of intercessors, in the experimental such criterion or prerogative is not a constitutive element. This way, it can be proposed that the experimental is immanent to the essay film, although not all experimental is essayistic.
Downloads
References
ADORNO, T. “O ensaio como forma”. In: ADORNO, T. Notas de literatura I. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades: 34, 2012. p. 15-45.
ALBERA, F. La vanguardia en el cine. Buenos Aires: Manantial, 2009.
ASTRUC, A. “Nacimiento de una nueva vanguardia: la cámera-stylo”. In: ROMANGUERA, J.; ALSINA, H. (org.). Textos y manifiestos del cine. Madrid: Cátedra, 1998. p. 224-228.
BAZIN, A. “Lettre de Sibérie, France-Observateur, 30 de octubre de 1958”. In: MAIO, N. E.; EXPÓSITO, M.; MAURIZ, E. R. (org.). Chris Marker: retorno a la inmemoria del cineasta. Barcelona: De La Mirada, 2000.
BENSE, M. “O ensaio e sua prosa”. Serrote, São Paulo, abr. 2014. Disponível em: https://bit.ly/39Z9Ks5. Acesso em: 13 maio 2022.
BRESSANE, J. No Masp, o cinema de Bressane. Folha de S.Paulo, São Paulo, 11 nov. 1985.
DELEUZE, G. “Conclusões”. In: DELEUZE, G. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990. p. 311-332.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia. Rio de Janeiro: 34, 1992.
FAVARETTO, C. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: Edusp, 1992.
GULLAR, F. Vanguarda e subdesenvolvimento: ensaios sobre arte. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.
OITICICA, H. “Experimentar o experimental”. Arte em Revista, São Paulo, n. 5, 1980.
OITICICA, H. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
PASOLINI, P.-P. Empirismo herege. Lisboa: Assirio & Alvim, 1982.
RICHTER, H. “El ensayo fílmico, una nueva forma de la película documental”. In: WEINRICHTER, A. (org.). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Navarra: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, 2007. p. 186-189.
SCHWARZ, R. “Cultura e política, 1964-69”. In: SCHWARZ, R. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. p. 61-92.
TEIXEIRA, F. E. “Da Estação Primeira de Mangueira à Documenta de Kassel: Hélio Oiticica nas redes do virtual”. In: TEIXEIRA, F. E. Cinemas “não narrativos”: experimental e documentário – passagens. São Paulo: Alameda, 2012. p. 101-114.
TEIXEIRA, F. E. “Transfilmar é criar no vazio (Júlio Bressane em Videogaláxias)”. In: TEIXEIRA, F. E. O terceiro olho: ensaios de cinema e vídeo (Mário Peixoto, Glauber Rocha e Júlio Bressane). São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2003. p. 93-128.
WEINRICHTER. A. (org.) La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Navarra: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, 2007.
WEINRICHTER. A. “Um conceito fugidio. Notas sobre o filme-ensaio”. In: TEIXEIRA, F. E. (org.). O ensaio no cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec, 2015. p. 42-91.
WEINRICHTER. A. Metraje encontrado. La apropiación en el cine documental y experimental. Navarra: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Francisco Elinaldo Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.