The documentary and the instillation of belief

Authors

  • Laécio Ricardo de Aquino Rodrigues UFPE

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.83023

Keywords:

Bazin, belief, rhetoric, testimony

Abstract

This paper investigates some procedures applied by filmmakers to grant credibility to the documentary narrative and to activate some belief in the audience, so that it can validate the supposed link between this domain and factuality, despite the increase of reflexivity that denounce the film writing and its discursive nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laécio Ricardo de Aquino Rodrigues, UFPE

    Professor adjunto do Departamento de Comunicação Social da UFPE e Doutor em Multimeios pela Unicamp

References

BAZIN, André. O cinema – ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984

CARROLL, Noël. Ficção, não-ficção e o cinema da asserção pressuposta. In: RAMOS, Fer-não Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema - Volume 2. São Paulo: Editora Senac, 2005.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder – A inocência perdida. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DA-RIN, Sílvio. Espelho partido – tradição e transformação do documentário. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.

________________________. A imagem sobrevivente. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

NICHOLS, Bill. Representig reality. Bloomington, Indiana University Press, 1991.

_____________. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

RODRIGUES, Laécio R. de A. Potência e arrefecimento do direto no documentário. In: Doc On-Line – Revista Digital de Cinema Documentário. No 11, pp. 134-158, dezembro/2011. ISSN: 1646-477X. Disponível em http://www.doc.ubi.pt/11/dossier_laecio_rodrigues.pdf [acesso em 10 de julho de 2014]

ROSCOE, J.; HIGHT, C. Faking it: mock-documentary and the subversion of factuality. Manchester: Manchester University Press, 2002.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Com-panhia das Letras; Belo Horizonte: UFMG, 2007.

TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o tempo. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2014-12-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

The documentary and the instillation of belief. (2014). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 41(42), 48-66. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.83023