Cultural Studies applied to audiovisual media research: the circuit of culture as an analytical tool

Authors

  • Flavi Ferreira Lisboa Filho UFSM
  • Ana Luiza Coiro Moraes Centro Universitário La Salle

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.85103

Keywords:

cultural studies, circuit of culture, audiovisual media

Abstract

The paper proposes the circuit of culture Paul Du Gay et al. (1997) as an analytical tool for audiovisual media. Appealing to research guided by their authors as examples, the article promotes a reflection on the axes that make up this circuit – representation, identity, production, consumption and regulation. Then concludes that to meet the analytical processualities of contemporary audiovisual media, it is necessary to articulate some instances these axes, and presents its proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Flavi Ferreira Lisboa Filho, UFSM

    Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria, Doutor em Ciências da Comunicação, Pesquisador líder do GP Estudos Culturais e Audiovisualidades

  • Ana Luiza Coiro Moraes, Centro Universitário La Salle

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Bens Culturais do Centro Universitário La Salle, Doutora em Comunicação Social, com pós-doutorado em Comunicação e Cultura, Pesquisadora do GP Estudos Culturais e Audiovisualidade

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: ADORNO et al. Teoria da Cultura de Massa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

ANG, I. Watching Dallas, soap opera and the melodramatic imagination. London/New York: Routledge, 1985.

BRITTOS, V. C. Comunicação e cultura: o processo de recepção. Biblioteca on line de Ciências da Comunicação – BOCC. Covilhã (Portugal), 1999. Disponível em http://www.bocc.ubi.pt/pag/brittos-valerio-Comunicacao-cultura.pdf. Acesso em 21.out.2013.

BROWN, M. E. Soap opera and women’s talk. London: Sage Publications, 1994.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1999 [1995].

DONINI, A. A contribuição das mediações expostas por Martín-Barbero aos estudos de recepção e experiência na aplicação dos conceitos. In XVI Colóquio Internacional sobre a Escola Latino-Americana de Comunicação (XVI CELACOM). Bauru (SP), 8 a 10 ago.2012. Disponível em http://www2.faac.unesp.br/celacom/anais/Trabalhos%20Completos/GT3%20-%20Leitura%20das%20Ideias%20Comunicacionais/40.Adriana%20Donini_A%20contribuicao%20das%20mediacoes.pdf. Acesso em 10.fev.2014.

DU GAY, P. et al. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. Londres: Sage, 1997.

ESCOSTEGUY, A. C. D. Quando a recepção já não alcança: os sentidos circulam entre a produção e a recepção. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, E-compós, Brasília, v.12, n.1, jan./abr. 2009. Disponível em http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/348/318. Acesso em 10.out.2013.

_______________. Circuitos de cultura/circuitos de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e da recepção. Revista Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo, vol. 4, nº. 11, p. 115-135, nov. 2007.

GIROUX, H. A. Praticando estudos culturais nas faculdades de educação. In: SILVA, Tomaz T. da (org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

HALL, St. Codificação/Decodificação. In HALL, Stuart; SOVIK, Liv (org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília: UNESCO, 2003 [1980]. p.387-404.

___________. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005 [1992].

___________. The formation of a diasporic intellectual: an interview with Stuart Hall by Kuan-Hsing Chen. In MORLEY, David e CHEN, Kuan-Hsing (orgs.) Stuart Hall: Critical dialogues in Cultural Studies. London/New York: Routledge, 1996. p. 484-503

___________. The centrality of culture: notes on the cultural revolutions of our time. In THOMPSON, Kenneth (org.). Media and Cultural Regulation. London: Sage, 1997a. p. 207-238. (Tradução brasileira: A centralidade da cultural: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo, in Revista Educação e Realidade, 22 (2), Porto Alegre, p. 15-46, jul./dez.1997.)

___________. Representation. Cultural Representations and Signifyng Practises. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage/Open University, 1997b.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 1997 [1997].

NATANSOHN, G. L. O que há e o que falta nos estudos sobre recepção e leitura na web? Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação – E-Compós, vol. 10, 2007. Disponível em http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/191/192 Acesso em 20.out.2013.

SCHLEDER, V. N.; COIRO MORAES, A. L. Publicidade na internet: o jogo das identidades da Natura. Revista Fronteiras - estudos midiáticos, vol. 14 nº 3, São Leopoldo, setembro/dezembro 2012 .

WILLIAMS, R. Marxismo e Cultura. In WILLIAMS, R. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. Petrópolis: Vozes, 2011 [1982]. p. 291-309.

___________. Televisión: tecnología y forma cultural. Buenos Aires: Paidós, 2011 [1974].

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T.T. et al. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2014-12-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cultural Studies applied to audiovisual media research: the circuit of culture as an analytical tool. (2014). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 41(42), 67-86. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.85103