The camera, the rifle and the analytical criticism. A review of Cámaras en trance, of Ignacio del Valle Dávila
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.90740Keywords:
film and history, film history, audiovisual studiesAbstract
The text aims to make a critical reading of the booK Cámaras en trance and map the main lines of argument, the main contributions to the movement of studies known as Nuevo Cine Latinoamericano and research possibilities that the reading of the work provides.Downloads
References
DEL VALLE DÁVILA, I. Le << Nouveau cinéma latino-américain >> : Un Project de développement cinématographique sous-continental. Tese (doutorado) - Université de Toulouse – Le Mirail, Toulouse, 2012.
__________. Cámaras en trance: el Nuevo Cine Latinoamericano, un proyecto cinematográfico subcontinental. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, 2014. FERRO, M. Cinema e História. Tradução: Flavia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GUEVARA, A. ¿Y si fuera una huella?: Epistolario. Madrid: Ediciones Autor S.R.L.,2008.
MORETTIN, E. “O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro”. In. CAPELATO, M. H. et al (org.). História e cinema. São Paulo: Alameda, 2011, p. 39-64 [2a ed.].
NAPOLITANO, M. “Fontes audiovisuais: a história depois do papel”. In. PINSKY, C. (org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005, p. 235-290.
__________. “A relação entre arte e política, uma introdução teórico-metodológica”. Revista Temáticas, Pós-Graduação em Sociologia, UNICAMP, Campinas, n. 37/38, 2011, p. 25-56.
NÚÑEZ, F. O que é Nuevo Cine Latinoamericano? O Cinema Moderno na América Latina segundo as revistas cinematográficas especializadas latino-americanas. Tese (doutorado) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009.
PRADO, M. L. C. “Repensando a história comparada da América Latina”. Revista de História, São Paulo, n. 153, 2005, p.11-33.
RAMOS, A. F. Canibalismo dos Fracos: Cinema e História do Brasil. Bauru: EDUSC, 2002.
SORLIN, P. Sociología del cine: la apertura para la historia de mañana. Traducción: Juan José Utrilla. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica, c.1985.
VILLAÇA, M. Cinema cubano: revolução de política cultural. São Paulo: Alameda, 2010.
XAVIER, I. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
__________. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Alexsandro de Sousa e Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.