The proper noun, the mirror-screen, the word-body and its Double

Authors

  • Ismail Norberto Xavier USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.98301

Keywords:

intermediality, social networks, construction of identity, young contemporary culture.

Abstract

This article focuses on Nome próprio (Proper noun), by Murilo Salles, which dialogues with Clarah Averbuck’s novels that are centered around the young Camila; my aim is to characterize how the film reads the experience lived by this character, through the analysis of its narrative point of view and its mise-en-scène that dramatize her special investment in the act of writing, always interwoven with her personal interactions and her involvement in the dynamics of social networks, a communication field of accelerated demands and fabricated identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ismail Norberto Xavier, USP
    Possui graduação em Comunicação Social com Habilitação em Cinema pela Universidade de São Paulo (1970), mestrado em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo (1975), doutorado em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo (1980) e doutorado em Cinema Studies - New York University (1982). Professor associado da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Cinema, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, cinema brasileiro, cinema moderno e contemporâneo, teoria e história do cinema, cinema e teatro, cinema e pintura, cinema e fotografia, cinema e fotografia.

References

Averbuck, Clarah.[2002] Máquina da Pinball. São Paulo, Conrad Livros.

___________.[2004] Vida de gato. São Paulo Editora Planeta do Brasil,

___________. http://brazileirapreta.blogspot.com.br/, 09/06/2003.

Bouton, Christophe.[2013] Le temps de l’urgence. Lormont, Le Bord de L’Eau Éditions.

Foucault, Michel.[1994] “Les technologies de soi-même”, in Dits et écrits Vol. IV, Paris, Éditions Gallimard.

Foucault, Michel.[1985] História da sexualidade III, O cuidado de si. Rio de Janeiro, Edições Graal.

Genette, Gérard.[1972] Figure III, Paris, Éditions du Seuil.

Girard, René.[1961] Mensonge romantique et vérité romanesque, Paris, Bernard Grasset Éditions.

Lejeune, Philippe.[2008] O pacto autobiográfico: de Rosseau à Internet, Jovita Maria Gerheim Noronha (org.), Belo Horizonte, Editora UFMG.

Octobre, Sylvie.[2014] Deux pouces et des neurones: les cultures juvéniles de l’ère médiatique. Paris, Ministère de la Culture et de la communication – Département des études, de la prospective et des statistiques.

Pasolini, Pier Paolo.[1976] “Le cinéma de poésie”, in L’expérience hérétique: langue et cinéma. Paris, Payot, p. 135-155.

Rieffel, Rémy. [2014] Révolution numérique, révolution culturelle?. Paris, Éditions Gallimard.

Rosa, Artmut. [2014] Aliénation et accéleration: vers une théorie critique de la modernité tardive. Paris, Édition La Découverte,

Xavier, Ismail.[1997] “O olhar e a voz: a narração multifocal do cinema e a cifre da história em São Bernardo” in Literatura e Sociedade, v.2, p 127-138.

Published

2015-08-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

The proper noun, the mirror-screen, the word-body and its Double. (2015). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 42(43), 14-39. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.98301