Visual Studies and an analysis proposal for the (tele)visualities
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.99767Keywords:
televisual analysis, televisuality, visual studiesAbstract
This paper presents a proposal of an analysis of televisual products that works in non-dissociation of this medium’s formal and cultural dimensions. Such effort implies taking into account the complexity of television, its recognized cultural value and specificity of its products. Therefore, we adopt the theoretical and methodological central notion of visuality such as presented by the visual studies perspective.
Downloads
References
ABRIL, G. “Tres dimensiones del texto y de la cultura visual”. IC Revista Científica de Información y Comunicación. Sevilla: n.9, 2012.
BARNARD, M. Approaches to understanding visual culture. New York: Palgrave, 2001.
BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz. Campinas: Papirus, 2008.
BREA, J. L. Estudios Visuales: La epistemologia de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal Estudios Visuales, 2005.
BUTLER, J. Television Style. New York: Routledge, 2010.
CARVALHO, J. M. “Mandonismo, Coronelismo, Clientelismo: Uma Discussão Conceitual”. Dados: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 40 (2), 1997. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52581997000200003. Acesso em 17/03/2015.
CRUCES, F. “Matrices culturales: pluralidad, emoción y reconocimient”. Revista Anthropos. Huellas del conocimiento, Barcelona, n. 219, 2008.
FRANÇA, V. “Televisão porosa: traços e tendências”, In. FREIRE FILHO, J. (Org). A TV em transição. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 27-52.
GARCIA Jr., A. R. Terra de trabalho: trabalho familiar de pequenos produtores. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GUASCH, A. M. “Los estudios visuales, un estado de la cuestión”. Estudios Visuales, n. 1, nov, 2003.
HERLINGHAUS, H; WALTER, M. “¿‘Modernidad periférica’ versus ‘proyecto de la modernidade’? Experiencias espistemológicas para reformulación de lo ‘pos’ moderno desde América Latina”, In. HERLINGHAUS, H; WALTER, M. (eds.). Posmodernidad en la periferia: enfoques latino-americanos de la nueva teoría cultural. Berlim: Langer, 1994.
KNAUSS, P. “O desafio de fazer História com imagens: arte e cultura visual”. ArtCultura, Uberlândia, v.8, n.12, jan-jul. 2006.
LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto: o município e o regime representativo no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
MARTÍN-BARBERO, J. “De la experiência ao relato: Cartografías culturales y comunicativas de Latinoamérica”. Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, Barcelona, n. 219, 2008.
_____. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: EDUFRJ, 2001.
_____; MUÑOZ, S. Televisión y Melodrama. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 1992.
MITCHELL, W. J. T. What the pictures want? London: The University of Chicago, 2005.
_____. Picture Theory. London:The University of Chicago Press, 1994.
ROCHA, S. M. “Pensar a ‘cultura das drogas’: para pensar a sociedade e o papel da televisão”. In. Lutas, experiências e debates na América Latina: Anais das IV Jornadas Internacionais de Problemas Latino-Americanos. Alan Baichman ... [et al.]; 1a ed. edición bilíngue. Longchamps: Imago Mundi; Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, 2015. Libro Digital, EPUB.
SIMÕES, J. A. “Prefácio”, In. LABATE, B. C. ... [et al.] (orgs.). Drogas e cultura: novas perspectivas. Salvador: EDUFBA, 2008, p. 13-21.
THOMPSON, K. Storytelling in Film and Television. Cambridge/Londres: Harvard University Press, 2003.
Referências audiovisuais
RENASCER. Escrita por Benedito Ruy Barbosa. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Rio de Janeiro, 20h, 8 de março de 1993 a 14 de novembro de 1993. 216 capítulos.
DUAS CARAS. Escrita por Aguinaldo Silva. Direção: Wolf Maia. Rio de Janeiro, 20h, 1 de outubro de 2007 a 31 de maio de 2008. 210 capítulos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Simone Maria Rocha
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.