Visual Studies and an analysis proposal for the (tele)visualities

Authors

  • Simone Maria Rocha Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.99767

Keywords:

televisual analysis, televisuality, visual studies

Abstract

This paper presents a proposal of an analysis of televisual products that works in non-dissociation of this medium’s formal and cultural dimensions. Such effort implies taking into account the complexity of television, its recognized cultural value and specificity of its products. Therefore, we adopt the theoretical and methodological central notion of visuality such as presented by the visual studies perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Simone Maria Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais
     Professora Associada do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais onde realizou seu estágio pós-doutoral (2005). Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003), mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999) e graduada em Sociologia por esta mesma instituição (1997). Graduada em Relações Públicas pela Pontifícia Universidade Católicas de Minas Gerais (1994). É bolsista do Programa Pesquisador Mineiro (Fapemig - PPMVII) e líder do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades (COMCULT) do PPGCOM/UFMG.

References

ABRIL, G. “Tres dimensiones del texto y de la cultura visual”. IC Revista Científica de Información y Comunicación. Sevilla: n.9, 2012.

BARNARD, M. Approaches to understanding visual culture. New York: Palgrave, 2001.

BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz. Campinas: Papirus, 2008.

BREA, J. L. Estudios Visuales: La epistemologia de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal Estudios Visuales, 2005.

BUTLER, J. Television Style. New York: Routledge, 2010.

CARVALHO, J. M. “Mandonismo, Coronelismo, Clientelismo: Uma Discussão Conceitual”. Dados: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 40 (2), 1997. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52581997000200003. Acesso em 17/03/2015.

CRUCES, F. “Matrices culturales: pluralidad, emoción y reconocimient”. Revista Anthropos. Huellas del conocimiento, Barcelona, n. 219, 2008.

FRANÇA, V. “Televisão porosa: traços e tendências”, In. FREIRE FILHO, J. (Org). A TV em transição. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 27-52.

GARCIA Jr., A. R. Terra de trabalho: trabalho familiar de pequenos produtores. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GUASCH, A. M. “Los estudios visuales, un estado de la cuestión”. Estudios Visuales, n. 1, nov, 2003.

HERLINGHAUS, H; WALTER, M. “¿‘Modernidad periférica’ versus ‘proyecto de la modernidade’? Experiencias espistemológicas para reformulación de lo ‘pos’ moderno desde América Latina”, In. HERLINGHAUS, H; WALTER, M. (eds.). Posmodernidad en la periferia: enfoques latino-americanos de la nueva teoría cultural. Berlim: Langer, 1994.

KNAUSS, P. “O desafio de fazer História com imagens: arte e cultura visual”. ArtCultura, Uberlândia, v.8, n.12, jan-jul. 2006.

LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto: o município e o regime representativo no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MARTÍN-BARBERO, J. “De la experiência ao relato: Cartografías culturales y comunicativas de Latinoamérica”. Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, Barcelona, n. 219, 2008.

_____. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: EDUFRJ, 2001.

_____; MUÑOZ, S. Televisión y Melodrama. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 1992.

MITCHELL, W. J. T. What the pictures want? London: The University of Chicago, 2005.

_____. Picture Theory. London:The University of Chicago Press, 1994.

ROCHA, S. M. “Pensar a ‘cultura das drogas’: para pensar a sociedade e o papel da televisão”. In. Lutas, experiências e debates na América Latina: Anais das IV Jornadas Internacionais de Problemas Latino-Americanos. Alan Baichman ... [et al.]; 1a ed. edición bilíngue. Longchamps: Imago Mundi; Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, 2015. Libro Digital, EPUB.

SIMÕES, J. A. “Prefácio”, In. LABATE, B. C. ... [et al.] (orgs.). Drogas e cultura: novas perspectivas. Salvador: EDUFBA, 2008, p. 13-21.

THOMPSON, K. Storytelling in Film and Television. Cambridge/Londres: Harvard University Press, 2003.

Referências audiovisuais

RENASCER. Escrita por Benedito Ruy Barbosa. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Rio de Janeiro, 20h, 8 de março de 1993 a 14 de novembro de 1993. 216 capítulos.

DUAS CARAS. Escrita por Aguinaldo Silva. Direção: Wolf Maia. Rio de Janeiro, 20h, 1 de outubro de 2007 a 31 de maio de 2008. 210 capítulos.

Published

2016-12-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

Visual Studies and an analysis proposal for the (tele)visualities. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(46), 179-200. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.99767