Revolutionaries, dictatorship and ruins to the sound of Villa-Lobos
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.141972Keywords:
Cinema Novo, Villa-Lobos, history, ruin, Walter BenjaminAbstract
We take as a starting point Walter Benjamin’s concepts and analyze, in the films The Dare (Paulo César Saraceni, 1965), Land in Anguish (Glauber Rocha, 1967) and The Heirs (Carlos Diegues, 1970), the sequences with Villa-Lobos’ music, which evoke both the idea of history as a catastrophe and the film Black God, White Devil (Glauber Rocha, 1964), to which those films are also related through the travel shot. However, unlike the utopia of the 1964’s movie, filmed before the Military Coup, the installation of the dictatorship brings to the idealistic characters a catastrophic feeling, which, taking Benjamin’s concept, can also be understood as potency.Downloads
References
ALVIM, L. “A música de Villa-Lobos nos filmes de Glauber Rocha dos anos 60: alegoria da pátria e retalho de colcha tropicalista.” Significação - Revista de Cultura Audiovisual, v.42, n.44, 2015.
BENJAMIM, W. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
______ . “Sobre o conceito da História”. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre Literatura e História da Cultura. Obras escolhidas, volume I. São Paulo: Brasiliense, 2008.
GUERRINI JR, I. A música no cinema brasileiro: os inovadores anos sessenta. São Paulo: Terceira Margem, 2009.
JOHNSON, R.; STAM, R. Brazilian Cinema. Exp. ed. New York: Columbia University Press, 1995.
KACHANI, M. “Maio de 68, junho de 2013”. Entrevista com João Moreira Salles publicada no blog Inconsciente Coletivo do Estadão em 21 nov. 2017. Disponível em http://brasil.estadao.com.br/blogs/inconsciente-coletivo/maio-de-68-junho-de-2013/ Último acesso: 21 dez. 2017.
MAGALHÃES, M. R.; STAM, R. “Dois encontros do líder com o povo: uma desconstrução do populismo.” In: GERBER, R. et al. Glauber Rocha. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
ROCHA, G. Revolução do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme, 1981.
STILWELL, R. “The fantastical gap between diegetic and nondiegetic.” In: GOLDMARK, D.; KRAMER, L.; LEPPERT, R. (org.). Beyond the soundtrack: representing music in cinema. Los Angeles: University of California Press, 2007.
WISNIK, J. M. “Getúlio da paixão cearense.” In: WISNIK, J. M.; SQUEFF, E. O nacional e o popular na cultura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1983.
XAVIER, I. Alegorias do subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Brasiliense, 1993.
______ . “Allégorie historique et théâtralité chez Glauber Rocha.” IdeAs, n.7, Printemps-Été 2016.
Filmografia (em ordem cronológica)
O DESCOBRIMENTO do Brasil. Humberto Mauro, Brasil, 1937.
DEUS E O DIABO na terra do sol. Glauber Rocha, Brasil, 1964.
O DESAFIO. Paulo Cezar Saraceni, Brasil, 1965.
TERRA em transe. Glauber Rocha, Brasil, 1967.
UN FILM comme les autres (Um filme como os outros). Jean-Luc Godard, França, 1968.
OS HERDEIROS. Carlos Diegues, Brasil, 1970.
NO INTENSO agora. João Moreira Salles, Brasil, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Luíza Beatriz Alvim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.