An amazon publiCITY as a sign of contemporary consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i2e189173

Keywords:

PubliCITY, Brand, Consumption, Amazon, Sign

Abstract

This text aims to decode the concept of publiCITY as an instrument of analysis of brand and consumption expression and as a possible way of thinking the contemporary city in its aspects of signs. Based on an Amazon city – Belém do Pará –, we will try to understand both what is a city and how can we understand it as an urban space regarding its mediatic relations and associations as signs of contemporary consumption. For our reflection, we will use studies about city, consumption, brand, Amazon brand and publiCITY.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiz Cezar Silva dos Santos, Universidade Federal do Pará

    Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

AMARAL FILHO, Otacílio. Marca Amazônia: o marketing da floresta. Curitiba: CRV, 2016.

BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BARROS, José D’Assunção. Cidade e história. Petrópolis: Vozes, 2007.

BATEY, Mark. O significado da marca: como as marcas ganham vida na mente dos consumidores. Rio de Janeiro: Best Business, 2010.

BELÉMTUR. Belémtur: tudo aqui é vida, 2021. Disponível em: https://belemtur.belem.pa.gov.br/. Acesso em: 20 dez. 2021.

BELÉMTUR. Inventário da oferta turística de Belém. Belém: Prefeitura de Belém, 2019.

CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1993.

CIDADES. Dicionário do desenvolvimento, 2020. Disponível em: https://ddesenvolvimento.com/portfolio/cidades/. Acesso em: 20 dez. 2021.

HABERMAS, Jurgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

LE GOFF, Jacques. Por amor às cidades: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Fundação Editora Unesp, 1998.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MALACO, Jonas Tadeu Silva. Cidade: ensaio de aproximação conceitual. Viana do Castelo: Alice Foz, 2017.

MUMFORD, Lewis. A cidade na história: suas origens, transformações e perspectivas. São Paulo: Martins Fontes, 1965.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

ROCHA, Everardo. Representações do consumo: estudo sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; Mauad, 2006.

SANTOS, Douglas. A reinvenção do espaço. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

SANTOS, Luiz LZ Cezar Silva dos. PubliCIDADE na Belém da belle époque entre os anos de 1870 e 1912. Curitiba: Appris, 2018.

Published

2021-12-12

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

An amazon publiCITY as a sign of contemporary consumption. Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 2, p. e189173, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i2e189173. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/189173.. Acesso em: 15 may. 2024.