Shitposting and brand expressivity: an analysis of Bis’ Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v17i1e236295

Keywords:

Shitpost, Memes, Advertising, Consumption, brand

Abstract

The work analyzes the use of shitposts in the communication of the Bis brand on Instagram. In a quantitative analysis of the 2023 publications, the research verifies the recurrence in which Bis uses shitposting to connect with consumers. This is followed by a classification of the recurring themes in these posts, based on Woods (2023). It discusses how the elements of brand expressivity (Perez, 2017) are integrated into the posts, using humor and irony to reinforce the brand’s identity and promote interactions with the public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pablo Moreno Fernandes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da PUC Minas. Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Vice-líder do grupo de pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero (Coragem). Membro dos Grupos de Pesquisa em Bertha (PUC Minas) e do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3/USP).

  • Cecilia Pawlow, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Mestranda em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PPGCOM-PUCMinas). Publicitária pela PUCMinas. Integrante do grupo de pesquisa Bertha (PUC Minas).

References

BIS. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/bis/. Acesso em: 3 ago. 2024.

BIS. In: HOUAISS, Antônio. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. p. 102.

BLANCO, Samuel. Shitposting and memeculture: a political aesthetics of techno-coloniality? SSRN, Nova York, 4 maio 2021. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=3839267. Acesso em: 16 ago. 2024.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CHAGAS, Viktor. Da memética aos memes de internet: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, n. 95, 2021. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/119. Acesso em: 28 ago. 2024.

COVALESKI, Rogério. Publicidade híbrida. 1. ed. Curitiba: Maxi, 2010.

DAVIESS, Beth. ‘Making memes and shitposting’: The powerful political discourse of alt-right meme culture. SSRN, Nova York, 5 jun. 2019. https://doi.org/10.2139/ssrn.4118990

GARCIA, Miguel Palomo. Just for the lulz: Usos persuasivos del shitposting en la hatisé digital. Dilemata, Bilbao, n. 38, p. 225-233, 2022. Disponível em: https://dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000491. Acesso em: 16 ago. 2024.

GONÇALVES, Beatriz. Pesquisa Instagram no Brasil: dados que revelam as preferências dos usuários na rede social. Opinion Box, 11 fev. 2025. Disponível em: https://blog.opinionbox.com/pesquisa-instagram/. Acesso em: 15 jan. 2025.

GRIFFIN, Jonathan. O mundo sombrio dos ‘incels’, celibatários involuntários que odeiam mulheres. UOL, 22 ago. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2021/08/o-mundo-sombrio-dos-incels-celibatarios-involuntarios-que-odeiam-mulheres.shtml. Acesso em: 15 jan. 2025.

MCCRACKEN, G. Cultura & consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2010.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2020.

PÚBLICO reage à parceria de Bis e Felipe Neto. Meio & Mensagem, 13 out. 2023. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/comunicacao/bis-felipeneto. Acesso em: 9 set. 2024.

ROCHA, Eduardo. Representações do consumo: estudos sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2006.

SHIFMAN, Limor. Memes in Digital Culture. Cambridge: MITPress, 2013.

WOODS, Peter J. Shitposting as public pedagogy. Curriculum Inquiry, Londres, v. 53, n. 4, p. 359-380, 2023. https://doi.org/10.1080/03626784.2023.2272988

Published

2025-06-30

How to Cite

FERNANDES, Pablo Moreno; PAWLOW, Cecilia. Shitposting and brand expressivity: an analysis of Bis’ Instagram. Signos do Consumo, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e236295, 2025. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v17i1e236295. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/236295.. Acesso em: 24 dec. 2025.